Partner serwisu
05 września 2017

Test soków pomarańczowych. Który najlepszy?

Kategoria: Przetwórstwo i napoje

Polski Instytut Badań Jakości przeprowadził test ośmiu najczęściej kupowanych soków pomarańczowych. Najwyższą notę uzyskał Tesco Orange Juice.

Test soków pomarańczowych. Który najlepszy?

Sok pomarańczowy to najbardziej popularny na świecie sok owocowy, który cieszy się sporym zainteresowaniem także w naszym kraju. W sierpniu Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) we współpracy z Wydziałem Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW)  w Warszawie przeprowadził test ośmiu najczęściej kupowanych soków pomarańczowych.

Kto wziął udział?

W teście wzięły udział soki pomarańczowe wyprodukowane z soku zagęszczonego marek: Carrefour Sok Pomarańczowy, Cappy Pomarańczowy, Dizzy Pomarańcza (Lidl), Fortuna Pomarańcza, Hortex Pomarańcza, Piotr i Paweł Sok Pomarańczowy, Tesco Orange Juice, Tymbark Pomarańcza.

Jak przebiegał test?

Test składał się z dwóch etapów. W pierwszym dokonano ewaluacji sensorycznej soków w ramach metody Quantitative Descriptive Analysis, dzięki której możliwe było szczegółowe określnie 15 specyficznych atrybutów produktu takich jak: barwa, intensywność smaku pomarańczy, intensywność smaku kwaśnego, słodkiego, multiwitaminowego czy esencjonalność. Wykwalifikowani testerzy oceniali atrybuty w skali od 0 (cecha niewyczuwalna) do 10 (cecha bardzo intensywnie wyczuwalna). W drugim etapie testerzy oceniali ogólną jakość soków.

Kto na podium?

Najwyżej oceniono produkt marki Tesco: Tesco Orange Juice, który zdobył maksymalną możliwą liczbę punktów. Produkt firmy Tesco charakteryzuje się wyczuwalnym smakiem pomarańczy (6,1 punkty w dziesięciostopniowej skali), delikatną, acz wyczuwalną słodkością i kwasowością (odpowiednio 3,7 i 3,4) oraz wyczuwalną esencjonalnością (6,6). Powyższy profil smakowy został zdecydowanie najwyżej oceniony przez testerów.

Na drugim miejscu znalazł się  sok pomarańczowy firm Carrefour, tracąc do lidera 7 punktów. Profil smakowy tego produktu nieznacznie różni się od profilu zwycięzcy. Sok firmy Carrefour charakteryzuje się mniej wyczuwalnym smakiem pomarańczy (6,0), nieznacznie wyższą słodkością i nieznacznie niższą kwaskowatością (odpowiednio 3,9 i 3,2) oraz trochę niższą esencjonalnością (6,2).

Trzecie miejsce w teście przypadło sokowi firmy Fortuna, który z rezultatem 87% uzyskał, razem z produktem Carrefour, wyróżnienie w teście. Wynik ten został osiągnięty na podstawie profilu smakowego charakteryzującego się wyczuwalnym smakiem pomarańczy (6,0), delikatną, acz wyczuwalną słodkością i kwasowością (odpowiednio 4,0 i 3,9) oraz wyraźnie wyczuwalną esencjonalnością (6,4).

źródło: badaniajakosci.pl
fot. 123rf.com
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ