Partner serwisu
09 października 2017

Ser Bursztynowy ma już 15 lat. Jak powstaje?

Kategoria: Mleko

Marka Skarby Serowara od lat zajmuje się produkcją trzech unikatowych serów: Szafira, Rubina i Bursztyna. Flagowym produktem jest ten ostatni, który pojawił się na rynku polskim jako pierwszy.

Ser Bursztynowy ma już 15 lat. Jak powstaje?

Początki Sera Bursztynowego sięgają roku 2002. Po sukcesie Radamera Spomlek chciał podjąć się nowego wyzwania i zaangażował do prac nad nowym produktem serowarów w radzyńskiej mleczarni. W międzyczasie szukano pomysłu na nazwę. Początkowo zaproponowano nazwę Koneser, ale postanowino na Bursztyn.

A że podobieństwo doskonałości sera i kamienia tkwi w ukształtowaniu przez czas i naturę, nazwa okazała się idealna - mówi Emilia Pożarowszczyk, Kierownik Działu Marketingu i PR ze Spółdzielczej Mleczarni Spomlek.

Jak powstaje?

Produkt powstaje poprzez wytrącane z mleka tłuszczu i białka w postaci skrzepu, który potem poddawany jest dalszej obróbce. W kotle serowarskim dodaje się do mleka wyselekcjonowany szczep serowarski, którego rodzaj jest strzeżoną tajemnicą każdego serowara. Następnie produkt jest formowany i kierowany do solanki, gdzie nabiera smaku. Czas działa na korzyść sera: to właśnie w dojrzewalni jego smak nabiera szlachetności i wyrafinowania, a w przypadku Bursztyna wynosi on minimum 6 miesięcy. W czasie dojrzewania zachodzą liczne procesy fizykochemiczne i mikrobiologiczne, podczas których zachodzi proces rozkładu struktur białek, do prostszych postaci, łatwo przyswajalnych przez człowieka. Efektem tego są wyczuwalne w serze kryształki. Podczas tego procesu ważna jest również jego  pielęgnacja, która zwłaszcza w początkowych dniach leżakowania jest bardzo pracochłonna. Bursztyn masowany jest  specjalnymi pastami przez pielęgniarki, a  wszystko po to, aby mógł  zyskać niepowtarzalny smak i zapach.  Znaczenie ma nie tylko ilość masaży wykonywanych ręcznie przez pracowników, ale także częstotliwość przewracania sera oraz drewno, na którym produkt leżakuje. Te czynniki mają decydujący wpływ na późniejszy, niepowtarzalny smak i aromat dzieła serowarskiego. Wszystko to składa się na wyjątkowość tego sera.

Bursztyn w liczbach

W drugiej połowie 2004 roku Bursztyn pierwszy raz trafił do nowoczesnego kanału dystrybucji, a już w październiku tamtego roku została zrealizowana pierwsza sprzedaż eksportowa. Początkowo produkcja sera wynosiła 20 ton, a już w roku 2009 wzrosła do 100. Najlepszym okresem sprzedaży były lata 2014–2015, kiedy liczba sprzedanego sera oscylowała wokół 500 ton. Ten poziom utrzymuje się do dzisiaj.

źródło: spomlek.pl
fot. skarbyserowara.pl
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ