Partner serwisu

RELACJA

Kategoria: XVII Jesienne Spotkanie Browarników

Za nami siedemnasta edycja Jesiennego Spotkania Browarników 20-21 października 2009.

RELACJA

O rynku piwa, nowych technologiach i optymalizacji produkcji, ale także o smakach i sposobach sensorycznej oceny dyskutowali zebrani podczas siedemnastej edycji Jesiennego Spotkania Browarników. Tegoroczne spotkanie odbyło się we Wrocławiu, w gościnnych progach najstarszego polskiego mini browaru Spiż. Polska, z produkcją 35,6 mln hl piwa rocznie, zajmuje w Europie trzecie miejsce na podium. Liderem są Niemcy z produkcją 103 mln hl rocznie, na drugim miejscu Anglicy (49,5 mln hl). Jest o czym rozprawiać.


Do Wrocławia przyjechało 150 z różnych zakątków świata. Łączyło ich jedno: pasja do warzenia piwa. Oprócz piwowarów, przedstawicieli firm-dostawców oraz kadry naukowej wiodących uczelni na spotkanie przybyli także piwowarzy domowi i smakosze piwa. Było o czym rozprawiać. Szczególnie w kuluarach toczyły się zawzięte dyskusje, chociaż panel dyskusyjny był dobrą okazja do zaprezentowania nawet skrajnych opinii.

Rynek


Produkcja i sprzedaż piwa tworzą w Europie ok. 2 5 miliona miejsc pracy. Polacy należą do europejskiej czołówki zarówno pod względem konsumpcji jak i produkcji chmielowego trunku. Wyniki sprzedaży nie napawają optymizmem (ponad 12 procent spadku sprzedaży w porównaniu do roku ubiegłego), ale i tak w konsumpcji piwa na osobę przewyższają nas tylko Czesi. Czesi zresztą należą do zdecydowanych liderów: konsumują 159 litrów piwa na osobę rocznie (równolegle przeciętny Niemiec wypija 110 litrów, Polak 93 litry, Rumun 92, Belg 86 litrów, a Holender 77 litrów piwa rocznie).


W Polsce rośnie znaczenie piw smakowych (zwłaszcza w sezonie letnim). Piwo jest kategorią sprzedawaną przede wszystkim w handlu tradycyjnym – w Polsce w hiper- i supermarketach sprzedawane jest jedynie 24% całkowitej sprzedaży. Widoczne jest stale rosnące znaczenie dyskontów, które w ostatnim roku odpowiadały za 8% sprzedaży detalicznej piwa w Polsce. Kluczowymi kanałami dla sprzedaży piwa w Polsce są małe (do 40 mkw.) i średnie sklepy spożywcze (40-100 mkw.) – łącznie generują one około 60% sprzedaży.


Równolegle Intensywnie rozwija się piwowarstwo domowe , co roku przybywa ich koło tysiąca. Również tzw. piwowarstwo rzemieślnicze przeżywa swój złoty wiek. W latach 2004-2009 w Polsce powstało 16 zupełnie nowych, komercyjnych browarów rzemieślniczych. W większości są to browary połączone z restauracją, warzące w roku nie więcej niż 2000 hl piwa. Według niektórych prognoz w Polsce do 2020 roku powstanie 100 nowych mikrobrowarów. Rośnie grono osób poszukujących wyrobów tradycyjnych, a takie właśnie oferują im małe browary.

Technika i technologia
Nieodłącznym elementem „jesiennych spotkań..” są prezentacje techniczne dotyczące innowacyjnych rozwiązań w świecie piwa. W tym roku mówiono o zastosowaniu nowych enzymów, odzysku piwa z drożdży, filtracji, zarządzaniu higieną, zarządzaniu produkcją, systemach płytowych, eksploatacji wymienników ciepła, nowoczesnym etykietowaniu i układach próżniowych. Generalnie: jak optymalizować i oszczędzać media. Sporo uwagi poświęcono także sensoryce: rozwojowi nowych metod badawczych oraz pogłębianiu umiejętności z zakresu oceny organoleptycznej piwa.

Zebrani, w ramach udziału w spotkaniu, mieli okazję zwiedzić gościnny minibrowar Spiż oraz potężną instalację Cargilla w Bielanach Wrocławskich, przerabiającą pszenicę na syrop glukozowo-fruktozowy. Kto nie był – niech żał

Honorowy patronat:



Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi


Partner główny:




Patronat medialny:






Organizator:

 
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ