Partner serwisu
27 października 2025

Owsiane i migdałowe napoje roślinne dominują na polskim rynku

Kategoria: Aktualności

Ponad połowę wartości rynku roślinnych zamienników mleka w Polsce stanowią dziś napoje owsiane (52,2%), na drugim miejscu plasują się napoje migdałowe (20,2%), a na trzecim napoje sojowe (14,8%). Cała kategoria roślinnych napojów notuje dwucyfrowe wzrosty – tylko od stycznia do lipca 2025 roku sprzedaż wzrosła o 9% wolumenowo i 10,5% wartościowo. Szczególnie szybko rosną warianty barista (+58%) oraz wysokobiałkowe (+20%), co potwierdza, że konsumenci szukają produktów dopasowanych do codziennych rytuałów i funkcjonalnego stylu życia.

Owsiane i migdałowe napoje roślinne dominują na polskim rynku

Katarzyna Cajbel, kierownik działu marketingu Alpro w Danone
Rynek alternatyw dla produktów mlecznych rośnie globalnie w tempie 15% rocznie, stając się jedną z najszybciej rozwijających się kategorii żywności na świecie [1]. W Polsce również obserwujemy dynamiczny rozwój tej kategorii – tylko od stycznia do lipca 2025 roku sprzedaż napojów roślinnych wzrosła o 9% wolumenowo i 10,5% wartościowo [2]. To właśnie napoje roślinne stanowią dziś serce kategorii, odpowiadając już za blisko 78% jej wartości [3].
Widać też wyraźną zmianę w kanałach sprzedaży – choć dyskonty wciąż dominują wolumenowo, to supermarkety notują obecnie najszybsze wzrosty (28%’owy wzrost i największy wzrost penetracji rok do roku) [4].
W strukturze sprzedaży dominują napoje owsiane, które odpowiadają za ponad połowę wartości rynku (52,2%) i w ujęciu rocznym notują 24% wzrost sprzedaży wartościowej. Na drugim miejscu znajdują się napoje migdałowe z 20,2% udziałem wartościowym i 15% wzrostem rok do roku, natomiast trzecie miejsce zajmuje soja (14,8%), której sprzedaż utrzymuje się na stabilnym poziomie (+2% vs poprzedni rok). W dalszej kolejności znajduje się kokos (8,5%), notujący niewielki wzrost o 9%, oraz pozostałe składniki (4,3%), które łącznie tracą na znaczeniu (–14% rok do roku) [4].
Wśród typów produktów widać wyraźne zróżnicowanie trendów. Największy udział wartościowy mają napoje bez cukru lub bez dodatku cukru (46,7%), których sprzedaż spadła o 1% rok do roku. Drugim filarem są warianty barista (35,1%), które notują aż 58% wzrost wartościowy, potwierdzając, że konsumenci coraz częściej sięgają po produkty dopasowane do rytuałów dnia codziennego – kawy i domowego latte. Dalej plasują się napoje standardowe (8,9%), smakowe (8,1%) i wysokobiałkowe (1,1%), przy czym właśnie produkty proteinowe, mimo niewielkiego udziału, rosną dynamicznie (aż o 20%) wraz z trendem funkcjonalnego odżywiania [5].
Jak pokazują badania, Polacy zwracają dziś coraz większą uwagę na skład i wartość odżywczą – najchętniej wybierają produkty wzbogacane w wapń oraz witaminy D i B12. Równie ważny jest aspekt środowiskowy: ponad połowa Polaków (55%) deklaruje, że oczekuje od producentów realnych działań proekologicznych [7]. To właśnie w tym kierunku rozwija się strategia marek Danone i Alpro, które konsekwentnie łączą innowacje produktowe z podejściem zrównoważonym i transparentnym wobec konsumentów.
 

źródło: Informacja prasowa
fot. informacja prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ