Partner serwisu

Alkohol nie dla kierowców, niepełnoletnich i kobiet w ciąży

Kategoria: Artykuły z czasopisma

Dialog społeczny i współdziałanie wszystkich zainteresowanych stron są sposobami na skuteczną promocję odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Potwierdzeniem tego są efekty programów realizowanych przez Związek Pracodawców – Browary Polskie, opartych na formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Alkohol nie dla kierowców, niepełnoletnich i kobiet w ciąży

Pierwsza taka koalicja na rzecz trzeźwości na drogach

Akcja „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” została zainicjowana przez Związek Pracodawców – Browary Polskie jako kontynuacja działań branżowych prowadzonych od kilku lat, ukierunkowanych na promocję całkowitej abstynencji wśród kierowców. Idea propagowania bezwzględnej trzeźwości za kierownicą spotkała się z pozytywnym odbiorem Ministerstwa Gospodarki, które udzieliło inicjatywie swojego patronatu.

Trzonem, na którym opierała się mechanika akcji, była współpraca z Komendą Główną Policji, która objęła projekt swoim patronatem merytorycznym. Dzięki zaangażowaniu funkcjonariuszy policji możliwe okazało się dotarcie do kierowców w całej Polsce i zachęcenie ich do oznakowania swojego samochodu naklejką „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”. Współpraca z policją, dysponującą bogatym zapleczem operacyjnym, w znacznym stopniu wpłynęła na zwiększenie rozpoznawalności znaku przekreślonych kluczyków z hasłem „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” na polskich drogach.

Pół roku działań wystarczyło, aby swoją gotowość do włączenia się w dystrybucję naklejek zgłosiło ponad 50 instytucji i organizacji z całej Polski – instytucje państwowe i samorządowe, parlamentarzyści, organizacje pozarządowe, branża motoryzacyjna, media, sieci paliw, ośrodki WORD, sportowcy i osoby prywatne. Zaangażowanie szerokiego grona koalicjantów pozwoliło na uczynienie z niemal 1 200 000 kierowców ambasadorów idei trzeźwej jazdy. Ten sukces nie byłby możliwy, gdyby nie miały w nim swojego udziału zarówno organizacje publiczne, jak i reprezentujące biznes.

 

Współpraca z ginekologami na rzecz abstynencji w ciąży

Od ponad roku Związek Pracodawców – Browary Polskie działa aktywnie na rzecz zwiększenia świadomości kobiet oraz ich otoczenia w obszarze zagrożeń, jakie wiążą się z konsumpcją alkoholu przez ciężarną. Kampania informacyjna, której założeniem jest walka ze społecznym przyzwoleniem na spożywanie alkoholu przez kobiety w ciąży, została zainicjowana 9 września 2013 roku, podczas obchodów Światowego Dnia FAS (Płodowy Zespół Alkoholowy). Na konferencji, objętej patronatem Parlamentarnej Grupy Kobiet, ogłoszono wprowadzenie znaku „W ciąży nie piję alkoholu” na materiały promocyjne oraz opakowania piw produkowanych przez największych producentów w Polsce, zrzeszonych w Związku Pracodawców – Browary Polskie. Równolegle z pojawieniem się na etykietach piw, piktogram zaczął funkcjonować również na ponad 200 tysiącach materiałach przekazywanych kobietom ciężarnym oraz wśród ponad 11 tysięcy internautów.

Podczas konferencji inaugurującej kampanię zwrócono uwagę na brak jednoznacznego stanowiska środowiska ginekologicznego dotyczącego wpływu alkoholu na rozwój płodu i  zapowiedziano jego opracowanie. Prace nad nim, w których uczestniczyły autorytety polskiej ginekologii (m.in. profesor Romuald Dębski, profesor Mirosław Wielgoś, profesor Violetta Skrzypulec-Plinta), zakończyły się w 2014 roku. Materiał przekazano do całego środowiska ginekologicznego w Polsce oraz zaprezentowano podczas konferencji w Sejmie 9 września 2014 r. Podczas spotkania sejmowego zasygnalizowana została potrzeba zmiany istniejących regulacji w kierunku zapisania obligatoryjności informowania pacjentek przez lekarzy ginekologów i położne na temat zagrożeń, z jakimi wiąże się konsumpcja alkoholu w ciąży. Przedstawiciele parlamentu podkreślili gotowość  kontynuacji dialogu w tym obszarze oraz potwierdzili, że temat FAS będzie dalej omawiany w Sejmie, również w szerszym gronie – do czego okazją będą kolejne obchody Światowego Dnia FAS.

 

Szkolenie odpowiedzialnych sprzedawców

W 2014 roku branża piwowarska prowadziła prace przygotowawcze nad kolejną fazą kampanii edukacyjnej „Pozory mylą, dowód nie”, ukierunkowanej na ograniczenie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Kolejna, V edycja tego ogólnopolskiego programu, oparta będzie na platformie szkoleniowej, będącej uniwersalnym narzędziem e-learningowym, umożliwiającym weryfikację wiedzy sprzedawców alkoholu, a także podniesienie ich kwalifikacji w obszarze „alkohol-niepełnoletni”.

Założeniem jest, aby szkoleniem zostało objętych jak najwięcej sprzedawców w całym kraju – zarówno tych pracujących w dużych sieciach handlowych jak i w tradycyjnym handlu – a sama platforma stała się standardem rynkowym w zakresie odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu. Związek Pracodawców – Browary Polskie wyraża nadzieję, że kolejny jej etap zyska równie silne poparcie partnerów społecznych, jak poprzednie odsłony kampanii „Pozory mylą, dowód nie”, która jedynie w roku 2012 zaangażowała prawie 500 samorządów.


Artykuł został opubllikowany w numerze 1/2015 magazynu "Agro Przemysł"

Fot.  ZPPP Browary Polskie

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ