Partner serwisu
30 lipca 2020

Borówki ulubionym owocem dietetyków

Kategoria: Aktualności

Borówka zdobyła tytuł „Najlepszego owocu świata 2020 według dietetyków”. Plebiscyt zorganizował największy w Polsce portal kierowany do zawodowych dietetyków i ludzi interesujących się zdrowym żywieniem - Dietetycy.org.pl. W sześcioetapowym konkursie rywalizowało 48 gatunków. Spotkanie dwóch środowisk i uroczystość wręczenia tytułu odbyła się na plantacji w Jastrzębiej Starej, w powiecie grójeckim.

Borówki ulubionym owocem dietetyków

Borówki to cenne źródło związków aktywnych o udowodnionym korzystnym oddziaływaniu na zdrowie. Publikowane są kolejne badania dotyczące ich właściwości zdrowotnych, w szczególności wpływu na mózg i pamięć, insulinooporność oraz choroby układu krążenia. Borówka od lat podbija plebiscyty najzdrowszych owoców świata. Przyszedł czas na Polskę.


- Borówki słusznie zapracowały na miano superowocu. Są nieocenione w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym. Miażdżycy, cukrzycy, otyłości czy zespołowi metabolicznemu. Spowalniają procesy starzenia komórek, w tym mózgowych, działają przeciwwolnorodnikowo i ochronnie na struktury DNA. Do tego są produktem niskoenergetycznym o wysokiej gęstości odżywczej, bogatym w aktywne związki roślinne o działaniu prozdrowotnym, wielokrotnie wykazanym w badaniach naukowych – mówiła w uzasadnieniu wyboru dr Justyna Bylinowska, dietetyk, redaktor naczelna Dietetycy.org.pl.

Borówki są superowocami, są nasze, polskie, pyszne, sezonowe, więc cieszmy się nimi i doceniajmy, mamy je dzięki wysiłkowi pionierów i pracy kolejnego pokolenia plantatorów - mówiła wręczając tytuł redaktor Bylinowska.

 

W plebiscycie udział wzięło 48 gatunków. Grupę żółtą wygrały banany, zieloną kiwi, a czerwoną truskawki. Ostatecznie najwięcej głosów otrzymała borówka. Wybór społeczności dietetyków przyjął szef Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.


- W sposób symboliczny odbieram tę nagrodę. Bardzo dziękujemy dietetykom, środowisku i Redakcji, za to, że wymyślili i przeprowadzili ten wieloetapowy konkurs. Tytuł jest podziękowaniem również dla wszystkich, którzy w ciągu 100 lat dokonali wielkiego postępu hodowlanego. Od owoców małych, niepozornych, wyciągniętych gdzieś tam w Stanach z lasu, do odmian owoców dużych, przepięknych i szalenie smacznych. Wszystko z zachowaniem jej wyjściowych walorów - powiedział prezentując sto lat historii uprawy borówki, Ireneusz Komorowski, Prezes SPBA.

Borówki mają jeden z najwyższych poziomów zdolności przeciwutleniającej wśród owoców i warzyw. Oprócz walorów smakowych, do jedzenia zachęca ich wartość zdrowotna. Swoje właściwości zawdzięczają antocyjanom (w borówce zidentyfikowano 10 znanych antocyjanów). Zawierają również proantocyjanidyny i wiele innych polifenoli, kwasów organicznych, fenolowych, sterole, triterpenoidy, kwasy tłuszczowe, trójglicerydy i pterostilbeny (resweratrol). Zawartość tych substancji zależy od wielu czynników, w tym klimatycznych, które są dla nas bardzo korzystne.


Smak sukcesu
Zapotrzebowanie na borówkę dynamicznie rośnie na całym świecie. Niebawem światowa produkcja przekroczy 1 mln ton. Polska należy do klubu największych producentów. Jeszcze kilka lat temu zajmowaliśmy w nim czwarte miejsce, wielkością produkcji ustępując jedynie USA, Kanadzie i Meksykowi. Polska borówka szybko stała się hitem i jest dziś drugim pod względem wartości eksportu polskim owocem.


Nasze borówki cenione są za jakość i smak. Sprzyja nam kontynentalny klimat. Kwaśne gleby, duże amplitudy temperatur dziennych i rocznych, połączenie silnych mrozów i gorącego lata, sprzyjają uzyskaniu balansu słodyczy i kwasowości, który nadaje polskim borówkom wyjątkowy smak.

Borówka zyskuje na popularności. Jest ulubionym owocem dietetyków za sprawą swoich walorów odżywczych, smaku, tego, że jest polska i że jest coraz bardziej dostępna. Jako producenci bardzo się z tego cieszymy. Od lat integrujemy się i wspieramy by mądrze wykorzystać potencjał tego sukcesu

powiedziała Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, Przewodnicząca Fundacji Promocji Polskiej Borówki.


- Rosnąca popularność borówki to ogromna szansa, zarówno dla konsumentów, jak i dla nas producentów. Dla konsumentów dlatego, że włączając owoce jagodowe do swojej diety, mogą w łatwy sposób sprawić, że stanie się ona bardziej kolorowa, lepiej zbilansowana, i zdrowsza – mówi Dominika Kozarzewska, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.


- Jako producenci możemy im to ułatwić na kilka sposobów. Po pierwsze – sprzedawać owoce wysokiej jakości, w opakowaniach, w których te owoce można umyć. Są to opakowania convenience, on the go, takie które można kupić w sklepie typu Żabka, czy innym małym sklepie blisko miejsca pracy, i bez problemu zjeść na przekąskę czy podwieczorek w pracy. Drugim sposobem – który wiąże się z tym pierwszym - jest znaczne poszerzenie sieci dystrybucji. Borówka powinna być w sklepach, w których ludzie kupują przekąski. Tam gdzie dużo łatwiej jest im teraz kupić coś niezdrowego, paluszki, chipsy, czy batonika, powinni mieć możliwość kupienia borówki – dodaje Kozarzewska.

Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ