Polacy częściej eksperymentują w kuchni
Nawet o 143% wzrosło zainteresowanie kupnem poszczególnych produktów z kuchni azjatyckiej oraz włoskiej w 2023 roku — tak wynika z analizy list zakupów z aplikacji Listonic. Coraz częściej sięgamy nie tylko po takie klasyki jak makaron czy sos sojowy, ale także po bardziej wyszukane składniki jak glony, ramen, burratę czy pinsę.

Sieci handlowe już od kilku lat wprowadzają do swojej oferty tematyczne tygodnie, podczas których klienci mogą kupić produkty charakterystyczne dla konkretnej kuchni. Wśród najczęściej powracających ofert znajduje się tydzień z kuchnią włoską oraz azjatycką. Z czasem wybrane produkty stały się nawet dostępne w stałej ofercie. Analizując listy zakupowe w aplikacji Listonic sprawdziliśmy, czy Polacy chętniej eksperymentują w kuchni i sięgają po składniki wywodzące się z kuchni azjatyckiej oraz włoskiej.
Na potrzeby analizy sprawdziliśmy i porównaliśmy listy zakupów z 2022 oraz 2023 roku. Wzrosty, szczególnie produktów z kuchni azjatyckiej okazały się imponujące — mówi Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic.
Kuchnia azjatycka to już nie tylko sos sojowy i makaron ryżowy
Wśród najpopularniejszych, łatwo dostępnych i prostych w wykorzystaniu składników dań azjatyckich bez wątpienia znajduje się ryż, makaron ryżowy oraz sos sojowy. Jak się okazało, wszystkie te produkty wszystkie te produkty w 2023 roku zanotowały wzrost dodań do listy zakupów wynoszący od 7 do 17%. To jednak nie koniec. Polacy częściej sięgają też po bardziej nietypowe dla polskiej kuchni produkty. Zainteresowanie grzybami (mun, shiitake, shimeji) wzrosło o 10%, wodorostami o 20%, ryżem do sushi o 28%, ramenem o 30%, a udonem aż o 69%!
Kuchnia włoska wchodzi na wyższy level
Kuchnia włoska, w przeciwieństwie do azjatyckiej, ma zdecydowanie więcej wspólnego z kuchnią polską. Makaron, przecier pomidorowy czy ser grana padano to produkty, które na stałe wpisały się już na polskie listy zakupów. Wraz z rozwojem oferty sieci handlowych pojawiły się jednak nowe produkty, które wnoszą kuchnię włoską na wyższy poziom i zyskały na popularności w 2023 roku.
Prawdziwym hitem 2023 roku okazała się pinsa, która zanotowała wzrost zainteresowania o 2300%. Warto jednak pamiętać, że w 2022 roku jej dostępność była znacznie słabsza — zaznacza Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic.
Pinsa, to rodzaj ciasta, który może być zamiennikiem spodu do pizzy. Wzrost popularności tego produktu pociągnął za sobą większe zainteresowanie typowymi dodatkami do pizzy takimi jak oregano (+23%), szynka dojrzewająca (+9%) czy passata (+5%). Drugim hitem 2023 roku była burrata, której wzrost dodań do listy zakupów wyniósł 143%!
Komentarze