Partner serwisu
28 kwietnia 2025

Ponad 1200 makaronów w ofercie sklepów: na jakie gatunki stawiają Polacy?

Kategoria: Aktualności

Polacy uwielbiają makarony, dlatego wybór w sklepach jest ogromny. Według danych spółki technologicznej eLeader w 2024 roku na półkach było ponad 1 200 pozycji produktowych. Za pomocą swojego narzędzia Shelf Recognition AI firma sprawdziła, jak wyglądała ekspozycja tej kategorii. Z badania wynika, że dominuje spaghetti i makarony jajeczne. Liderami są Lubella i Pol-Mak, ale niemal 40 proc. makaronów na półkach należy do marek własnych sieci sklepów.
 

Ponad 1200 makaronów w ofercie sklepów: na jakie gatunki stawiają Polacy?

Według Polskiej Izby Makaronu rocznie produkuje się w Polsce ok. 130 tys. ton makaronów, a statystyczny Polak zjada go średnio ok. 5,5 kg w roku. To jeden z najpopularniejszych składników potraw, dlatego marki oferują ogromny wybór różnorodnych rodzajów tego produktu, od tych ze specjalnym składem, jak pełnoziarniste, po wszelkie gatunki, takie jak np. tagiatelle. Z analiz eLeader wynika, że na półkach z makaronami w 14 największych polskich sieciach w 2024 roku było w sumie aż 1 231 pozycji produktowych i 128 brandów. Dużą część ekspozycji stanowią marki własne sieci sklepów, pozostawiając pozostałym producentom średnio 61,3 proc. półek. Najwięcej miejsca w sklepach w 2024 roku zajmowała Lubella, a tuż za nią największe udziały półkowe miał Pol-Mak. Najpopularniejsze gatunki wśród makaronów to spaghetti, penne i świderki. eLeader sprawdził także obecność innowacyjnych produktów w tej kategorii, które wyróżniają się na sklepowej ekspozycji, jak makaron z ciecierzycy, czerwonej soczewicy, zielonego groszku czy wersje diabetic i cardio.


– Makarony są podstawowym produktem w diecie dużej części Polaków, dlatego producenci sprawnie odpowiadają na potrzeby konsumentów. Przeprowadzona przez nas analiza ekspozycji pokazała, jak bardzo różnorodna jest obecnie półka z makaronami. Największą część oferty stanowią makarony tradycyjne, jednak w sprzedaży szeroko są także m.in. produkty jajeczne czy bez glutenu – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.


Jak różnorodna jest półka z makaronami?
Według danych zebranych przez eLeader, w 2024 roku na sklepowych półkach najwięcej, bo aż 121, było pozycji produktowych w gatunku makaronów spaghetti. Gatunkami, w których mieliśmy duży wybór były także penne z 75 różnymi pozycjami produktowymi i makaron świderki z 76 różnymi produktami. Znaczący udział ze wszystkich podkategorii miały także makarony jajeczne. Producenci ofertowali aż 308 różnych rodzajów makaronów jajecznych w tym 30 przepiórczych. W ostatnich latach na znaczeniu zyskuje również półka makaronów pełnoziarnistych, wskazywanych często jako zdrowsza alternatywa. W minionym roku na ekspozycji było aż 49 różnych pozycji produktowych tego rodzaju. Producenci oferowali także 20 pozycji z oznaczeniem gluten free, dostosowując tym samym ofertę do osób unikających białek zbóż glutenowych.


– Producenci na rynku makaronów często mają bardzo złożoną ofertę, która pozwala im dotrzeć do osób o różnorodnych potrzebach. Ekspozycja półkowa składa się więc z wielu podkategorii powiązanych z konkretnymi gatunkami lub specjalnym składem. W związku z tym producenci często decydują się na zastosowanie w pracy narzędzi do automatyzacji, które ułatwiają przedstawicielom handlowym zarządzanie ekspozycją w różnych punktach sprzedaży, m.in. proponując im zamienniki produktów z oferty podczas rozmów z przedstawicielami sklepów czy upraszczając składanie zamówień i przechowywanie dokumentacji. Dzięki temu zarządzanie tak złożoną półką jest dużo prostsze – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.


Liderzy na półkach z makaronami
eLeader wyróżnił także najbardziej widoczne brandy makaronów na sklepowych półkach. Najczęściej w sklepach w 2024 roku mogliśmy znaleźć makarony od Lubelli. Na drugim miejscu pod kątem udziałów półkowych jest Pol-Mak. W top 5 marek pod kątem widoczności są także Barilla, Czaniecki i Goliard. Marka Barilla jest najbardziej widoczna spośród brandów zagranicznych. Wśród marek spoza Polski na drugim miejscu pod kątem widoczności jest Primo Gusto. Kolejne brandy z największymi udziałami w ekspozycji to Melissa, Podravka i House of Asia.


Natomiast najbardziej innowacyjną ofertę na rynku makaronów miała marka Novelle, należąca do Makaronów Polskich. W 2024 roku oferowała produkty na bazie ciecierzycy, zielonego groszku i czerwonej soczewicy. Produkowała także makarony dostosowane do potrzeb diabetyków, osób dbających o zdrowie serca czy szczupłą sylwetkę.

Badanie ekspozycji makaronów eLeader wykonał za pomocą narzędzia Shelf Recognition AI, które umożliwia producentom automatyczną analizę ekspozycji jedynie za pomocą zdjęcia sklepowej półki wykonanego smartfonem. Nie jest to pierwsze takie badanie przeprowadzone przez polską firmę. Wcześniej eLeader wykorzystał tę samą technologię, by przedstawić m.in. ekspozycje napojów, piw, musów w tubkach czy napojów energetycznych. Proces funkcjonowania narzędzia już można zobaczyć na specjalnym filmie prezentującym wykorzystanie go u jednego z głównych producentów makaronów – Pol-Mak. Nagranie można znaleźć na stronie eLeader.

źródło: informacja prasowa
fot. informacja prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ