Partner serwisu
30 kwietnia 2015

Nie pytaj czy, ale jak

Kategoria: Artykuły z czasopisma

Od nas zależy czy skorzystamy z dobrych praktyk utrzymania ruchu z innych branż, czy nie. Padają wymówki, że branża spożywcza jest specyficzna i że się nie uda. Możemy argumentować, że nie problemem jest czy wdrażać, czy nie. Odpowiedz jest oczywista. Pozostaje jednak pytanie – jak to zrobić skutecznie w naszej firmie.

Nie pytaj czy, ale jak

 

Organizacje działają w środowisku nieustannych turbulencji. Konkurencja coraz bardziej drapieżna a klienci coraz bardziej nieprzewidywalni. Rynek konsumenta, szczególnie w przemyśle spożywczym oczekuje krótkich terminów realizacji, maksymalnej elastyczności i konkurencyjności cenowej od nas, jako swoich dostawców. Sieci hipermarketów, korporacje takie jak McDonald’s od dawna wdrażają koncepcje zarządzania oparte na filozofii „Szczupłego wytwarzania” – Lean Manufacturing.

 

Eliminowanie marnotrawstwa

Lean Manufacturing to koncepcja wytwarzania i zarządzania organizacją w taki sposób, aby eliminować wszelkiego rodzaju marnotrawstwo niedodające wartości do produktu w całej firmie. Nie jest to koncepcja młoda. Od lat 80. fabryki samochodów oraz ich poddostawcy wdrażali i udoskonalali ten model zarządzania. Chodziło o wyeliminowanie kosztów marnotrawstwa i zamienienie ich na wartość dodaną. Obecnie obserwuje się, że firmy w branży FCMG ze znakomitym skutkiem wdrażają rozwiązania, które dotychczas wyłącznie kojarzone były z branżą motoryzacyjną. Jedną z takich technik jest TPM – Total Productive Maitanace.

TPM to w dużym skrócie zespół technik, które mają na celu koncentrowanie się na efektywności organizacji i poprawianie tego aspektu działalności operacyjnej. Aby można było uzyskać maksymalną efektywność działania musimy mieć sprawny park maszynowy i choć TPM to nie tylko maszyny, to wiele działań jest ukierunkowanych na zwiększenie dostępności technicznej urządzeń, ograniczenie awarii narzędzi oraz sterowanie jakością poprzez nadzór nad krytycznymi elementami maszyn. Narzędzie to promowane i udoskonalone jest przez Japan Institute of Plant Maitanace. Należy bezwzględnie pamiętać, że wdrażane narzędzia muszą być dostosowane do specyfiki branży.

 

Cały artykuł został opublikowany w numerze 1/2015 magazynu "Agro Przemysł"

Fot. photogenica.pl

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ