Ser Bursztynowy ma już 15 lat. Jak powstaje?
Marka Skarby Serowara od lat zajmuje się produkcją trzech unikatowych serów: Szafira, Rubina i Bursztyna. Flagowym produktem jest ten ostatni, który pojawił się na rynku polskim jako pierwszy.

Początki Sera Bursztynowego sięgają roku 2002. Po sukcesie Radamera Spomlek chciał podjąć się nowego wyzwania i zaangażował do prac nad nowym produktem serowarów w radzyńskiej mleczarni. W międzyczasie szukano pomysłu na nazwę. Początkowo zaproponowano nazwę Koneser, ale postanowino na Bursztyn.
A że podobieństwo doskonałości sera i kamienia tkwi w ukształtowaniu przez czas i naturę, nazwa okazała się idealna - mówi Emilia Pożarowszczyk, Kierownik Działu Marketingu i PR ze Spółdzielczej Mleczarni Spomlek.
Jak powstaje?
Produkt powstaje poprzez wytrącane z mleka tłuszczu i białka w postaci skrzepu, który potem poddawany jest dalszej obróbce. W kotle serowarskim dodaje się do mleka wyselekcjonowany szczep serowarski, którego rodzaj jest strzeżoną tajemnicą każdego serowara. Następnie produkt jest formowany i kierowany do solanki, gdzie nabiera smaku. Czas działa na korzyść sera: to właśnie w dojrzewalni jego smak nabiera szlachetności i wyrafinowania, a w przypadku Bursztyna wynosi on minimum 6 miesięcy. W czasie dojrzewania zachodzą liczne procesy fizykochemiczne i mikrobiologiczne, podczas których zachodzi proces rozkładu struktur białek, do prostszych postaci, łatwo przyswajalnych przez człowieka. Efektem tego są wyczuwalne w serze kryształki. Podczas tego procesu ważna jest również jego pielęgnacja, która zwłaszcza w początkowych dniach leżakowania jest bardzo pracochłonna. Bursztyn masowany jest specjalnymi pastami przez pielęgniarki, a wszystko po to, aby mógł zyskać niepowtarzalny smak i zapach. Znaczenie ma nie tylko ilość masaży wykonywanych ręcznie przez pracowników, ale także częstotliwość przewracania sera oraz drewno, na którym produkt leżakuje. Te czynniki mają decydujący wpływ na późniejszy, niepowtarzalny smak i aromat dzieła serowarskiego. Wszystko to składa się na wyjątkowość tego sera.
Bursztyn w liczbach
W drugiej połowie 2004 roku Bursztyn pierwszy raz trafił do nowoczesnego kanału dystrybucji, a już w październiku tamtego roku została zrealizowana pierwsza sprzedaż eksportowa. Początkowo produkcja sera wynosiła 20 ton, a już w roku 2009 wzrosła do 100. Najlepszym okresem sprzedaży były lata 2014–2015, kiedy liczba sprzedanego sera oscylowała wokół 500 ton. Ten poziom utrzymuje się do dzisiaj.
Komentarze