Kolejna konferencja z cyklu „Fakty i mity o mleku
„Fakty i mity o mleku” to cykl konferencji organizowanych przez Polską Izbę Mleka. W 2013 roku zaplanowane zostały dwa spotkania. Pierwsze z nich odbyło się 7 marca, drugie 27 sierpnia w Białymstoku. Poświęcone było wartościom, jakie niesie mleko i produkty mleczne oraz konsekwencjom ich niedoboru w diecie dzieci i młodzieży.
O tym, jak ważne jest mleko i jego przetwory, teoretycznie wiedzą wszyscy. Praktyka okazuje się jednak zgoła inna. Pomimo iż w piramidzie żywieniowej są jedną z podstaw prawidłowego, zdrowego żywienia, bardzo często nie uwzględniamy ich w codziennej diecie. Zapominamy, że mleko jest najcenniejszym źródłem łatwo przyswajalnego wapnia, białka i witamin. Zapewnia również prawidłowy rozwój i wzrost organizmu.
Prof. dr hab. n. med. Janina Danuta Piotrowska-Jastrzębska z Kliniki Pediatrii i Zaburzeń Rozwoju Dzieci i Młodzieży Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, w trakcie swojego wykładu zwróciła uwagę na żywienie, które jest głównym czynnikiem środowiskowym wpływającym na stan zdrowia, jak również procesy rozwojowe dzieci i młodzieży. Wskazała że w okresie niemowlęcym i dziecięcym występują zaburzenia karmienia, u dzieci starszych i młodzieży z kolei mówimy już o zaburzeniach odżywiania. W wyniku nieprawidłowego odżywiania, w którym – jak podkreśliła prof. Piotrowska-Jastrzębska – niejednokrotnie brakuje właśnie mleka i jego przetworów oraz innych produktów na stałe obecnych w piramidzie żywieniowej, pojawia się niedożywienie lub nadwaga, a coraz częściej również otyłość.
Agnieszka Maliszewska, dyrektor Biura Polskiej Izby Mleka, nawiązując do tematu zaburzeń odżywania i niedostatecznej ilości spożywanego mleka i jego przetworów w naszym kraju, podkreśliła, że pomimo obserwowanego rokrocznie wzrostu konsumpcji tychże produktów, wciąż nie mamy się czym chwalić, ponieważ zajmujemy odległe miejsce wśród innych państw Unii Europejskiej.
Wychodząc naprzeciw tym problemom, Polska Izba Mleka organizuje cykliczne i nowe przedsięwzięcia mające na celu edukację oraz promocję mleka i produktów mlecznych, zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych, poprzez takie eventy jak np. „Dziecięca Mleczna Wyspa”, organizowana przy MRiRW. W kontekście działań promocyjnych PIM, dyrektor Biura mówiła również o kampanii „Mam kota na punkcie mleka”, jej osiągnięciach w pierwszym roku realizacji, jak również o planach na kolejny rok. Wspomniała także o programie „Dzieciaki Mleczaki”, który jest skierowany do przedszkolaków.
Źródło: Polska Izba Mleka
fot.: Polska Izba Mleka