12 września 2019

Współpraca szansą polskiego rolnictwa

Kategoria: Aktualności

Branża rolno-spożywcza to ważna dziedzina polskiej gospodarki. Sektor niesie ze sobą ogromny potencjał rozwoju, ale żeby go w pełni wykorzystać potrzebna jest współpraca na wielu poziomach. O wspólnych działaniach administracji, organizacji branżowych czy globalnych marek i przetwórców rozmawiali paneliści debaty „Współpraca czy rywalizacja? Gdzie tkwi klucz do sukcesu?”.

Współpraca szansą polskiego rolnictwa

„Nie chcemy konkurować ilością, ale jakością polskiej żywności. Dlatego niezbędna jest współpraca – pomiędzy rolnikami, administracją czy sektorem prywatnym – handlem i dystrybucją, przetwórcami czy odbiorcami końcowymi” – tymi słowami minister rolnictwa i rozwoju wsi Jan Krzysztof Ardanowski otworzył panel dyskusyjny podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

O dobrych praktykach i przykładach długofalowego partnerstwa opowiadał dyrektor generalny McDonald’s Polska – Adam Pieńkowski. Łącznie w swoich restauracjach i łańcuchu dostaw w 2017 r. sieć wygenerowała w Polsce ponad 4 mld złotych sprzedaży – aż 1,5 mld w rolnictwie i przetwórstwie spożywczym. 90% lokali prowadzonych jest przez lokalnych franczyzobiorców. Większość dostawców McDonald’s to przedsiębiorstwa zlokalizowane w Polsce, a marka współpracuje z 50 tysiącami krajowych rolników.

Rozwój McDonald’s w Polsce to także wzrost sprzedaży i innowacyjnych rozwiązań u dostawców. Dzięki współpracy z siecią firmy takie jak Green Factory (dostawca warzyw) czy Farm Frites (dostawca frytek) obecne są nie tylko na krajowym, ale także na zagranicznych rynkach, w tym w europejskich restauracjach sieci w Czechach, na Słowacji czy w Skandynawii.

„McDonald’s to marka globalna, ale nasza działalność opiera się na lokalności. Priorytetem jest dla nas jakość, szacunek do polskiej żywności, zaufanie do rolnika oraz promocja krajowych produktów na rynkach zagranicznych” – przekonywał Adam Pieńkowski.

McDonald’s jest odbiorcą ponad 12 tysięcy ton polskiej wołowiny rocznie. Co warto podkreślić - co 10 kg tego mięsa sprzedawany w kraju to wołowina w sieci restauracji. Jako ważny podmiot na rynku, firma dąży do wprowadzenia certyfikacji i zasad zrównoważonej produkcji wołowiny, która będzie charakteryzowała się wysoką, powtarzalną jakością i ograniczonym wpływem na środowisko naturalne.

W tym celu McDonald’s współpracuje z sektorem mięsnym w celu wypracowania wspólnych standardów. Pod koniec 2018 roku z inicjatywy Rady Sektora Wołowiny powołano zespół roboczy spełniający rolę krajowej platformy ds. zrównoważonej produkcji wołowiny. Jego celem jest wdrożenie jednolitego standardu obejmującego ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, dobrostan zwierząt czy zmniejszenie stosowania antybiotyków. Pracami zespołu kieruje prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego – Jerzy Wierzbicki, który był również jednym z panelistów debaty „Współpraca czy rywalizacja”.

W dyskusji uczestniczyli również: Łukasz Gębka – prezes Farmy Świętokrzyskiej, dostawca produktów ekologicznych do sieci handlowych, Justyna Orzeł – wiceprezes Carrefour Polska, Adam Zaleski – prezes De Heus oraz Michał Dybał – wiceprezydent Izby Gospodarczej Handlowców, Przetwórców Zbóż i Producentów Pasz.

Wszyscy prelegenci zgodnie podkreślili, że dobra współpraca na rynku wewnętrznym pozwala na skuteczną rywalizację na zewnątrz, podnoszenie konkurencyjności polskiego rolnictwa i zdobywanie nowych rynków zbytu. Tylko wspólnym wysiłkiem możemy zbudować silną markę polskiej żywności na świecie.

źródło: informacja prasowa
Tagi: rolnictwo
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ