Partner serwisu
02 lipca 2020

Wpływ pandemii na rynek herbaty

Kategoria: Aktualności

Kryzys wywołany skutkami pandemii COVID-19 wpłynął na procesy produkcyjne w najdalszych zakątkach globu. O tym, jakim przeobrażeniom w ostatnich miesiącach uległ przemysł herbaciany na Sri Lance opowiada Dilhan C. Fernando –kiper, znawca rynku herbaty, CEO marki Dilmah.

 

Wpływ pandemii na rynek herbaty

Popyt...

Pandemia  zmieniła  zachowania  konsumenckie.  Początkowo odnotowaliśmy gwałtowny wzrost sprzedaży herbaty, co było efektem zapobiegliwości kupujących –w  obawie  przed  niepewną przyszłością robili zapasy żywności, mniej lub bardziej świadomie skupiając uwagę na produktach   nie   tylko   pierwszej   potrzeby,   ale   przede   wszystkim wartościowych. Warto bowiem pamiętać, że świeża, jakościowa herbata posiada  potwierdzone  naukowo  walory  zdrowotne związane m.in. z właściwościami przeciwutleniającymi oraz –co szczególnie ważne w dobie  zagrożenia  wirusowego -znakomicie  wzmacniającymi  ogólną odporność organizmu

...i ograniczenia.

Niestety negatywne skutki pandemii nie dały na siebie długo czekać. Na Sri Lance szybko zawieszono ruch graniczny, wprowadzono ograniczenia  eksportu,  transportów  międzynarodowych  i  działalności  gospodarczej,  co nieuchronnie wpłynęło na efektywność zbiorów i produkcji herbaty. W tej sytuacji konieczne było takie zmodyfikowanie procesów produkcyjnych, aby na każdym etapie –od zbioru poprzez przetwarzanie aż do pakowania -zapewnić pracownikom właściwą ochronę. Ze względu na fakt, że Dilmah od początku swojego istnienia znana jest w świecie herbaty z najwyższych standardów jakości oraz bezpieczeństwa produktów i pracy, nowe regulacje oznaczały dla nas jedynie zaostrzenie procedur wewnętrznych, a nie –jak dla wielu innych -całkowitą zmianę strategii biznesowej.

Nowa rzeczywistość

Prace w ogrodach herbacianych mogliśmy wznowić już z końcem marca,  po  dwóch  tygodniach  przestoju,  pod  ścisłym  jednak nadzorem  inspektorów  zdrowia.  W  tym  wyjątkowym  czasie stanęliśmy  przed  kolejnym  wyzwaniem.  Z  jednej  strony  ze względu  na  reżim  dystansu  społecznego  zmuszenibyliśmy ograniczyć  nasz  zwykły  potencjał  zbioru  i  przetwarzania  liści herbaty, z drugiej zaś nastąpiła wyjątkowo korzystna dla wzrostu krzewów  zmiana  warunków  pogodowych  wymagająca zintensyfikowanych działań pielęgnacyjnych. Paradoksalnie więc natura obdarowała nas bogactwem, którym nie w pełni mogliśmy podzielić się  z konsumentami na całym świecie...


Nowy rozdział historii herbaty

COVID-19 z całą pewnością zapisze się na kartach historii także dlatego, że wymusił na cejlońskich producentach herbaty rezygnację z tradycji organizowania największej na świecie aukcji herbaty, która nieprzerwanie od 137 lat odbywała się w Kolombo. Blokada tego podstawowego dla miejscowych farmerów kanału sprzedaży herbaty groziła bankructwem i załamaniem się całego rynku. Na szczęście także tym razem sprawdziła się maksyma, w myśl której potrzeba jest matką wynalazków. Od kwietnia cejlońska aukcja herbaty odbywa się... on-line, co być może pozbawia ją historycznego charakteru, ale pozwala kontynuować sprzedaż herbaty.

Co dalej?

Biorąc pod uwagę zarówno ograniczenia, jakich doświadczyliśmy w ostatnich miesiącach, a zarazem sprzyjające warunki pogodowe oraz postępujące globalnie zjawiska związane z tzw. odmrażaniem gospodarki (w tym tak istotnego dla herbaty premium rynku HoReCa) prognozujemy, że nasz potencjał dystrybucyjny związany m.in. z pełną dostępnością asortymentu i czasem dostawy w najbliższym okresie będzie powracał do normy.  Szacujemy prawdopodobny spadek całkowitego eksportu herbaty ze Sri Lanki w porównaniu do ubiegłego roku o ok. 10 mln. kg. Przewidujemy także stabilizację cen, na którą wpływają przede wszystkim czynniki podażowe, popytowe oraz –jak to miało miejsce tym razem -czynniki zewnętrzne. Myśląc o cenie warto jednak pamiętać, że herbata cejlońska tradycyjnie była i pozostaje najdroższą herbatą na świecie ze względu na najlepszą jakość upraw i wyższe standardy pracy w porównaniu do większości  innych  krajów-producentów.  Te  czynniki  bezpośrednio  wpływają  na  wyższy  koszt  produktu,  ale  w postpandemicznym  świeciegenerują  zarazem  wzrost  zainteresowania  herbatą  cejlońską –czystą,  uprawianą  i przetwarzaną pod ścisłym nadzorem, certyfikowaną i w pełni bezpieczną.

źródło: informacja prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ