⅓ jedzenia się marnuje. Uratuj ją! Too Good To Go wraz z partnerami startuje z edukacyjną kampanią przeciwdziałającą marnowaniu jedzenia i zmianom klimatycznym
To nie przypadek, że na tej kreacji ⅓ jest wydarta. Na przykładzie tego plakatu chcemy pokazać, jak to wygląda w praktyce. Aż 1/3 całej wyprodukowanej na świecie idealnie świeżej i pysznej żywności nigdy nie trafia na nasze stoły. W każdej sekundzie w koszu ląduje 51 ton jedzenia, które można by było zjeść ze smakiem. Razem z nim ⅓ zasobów zużytych w produkcji tego jedzenia, jak np. wody, (której już teraz brakuje w wielu krajach, w tym w Polsce), nawozów, ludzkiej pracy czy szkodliwych gazów powstałych w wyniku produkcji, przechowywania, transportu czy przygotowania jedzenia w restauracjach.

Tego zmarnowanego jedzenia i zasobów jest nie tylko „żal”. Marnowanie przyczynia się do zmian klimatycznych - 8% globalnej emisji gazów cieplarnianych ma swoje źródło w zmarnowanym jedzeniu. Gdyby wyrzucone jedzenie było krajem, byłoby trzecim największym emitentem CO2, zaraz po Chinach i USA. Ma skutki społeczne - wyrzucamy średnio aż 2 tony na głodującą osobę, a także ekonomiczne - razem z jedzeniem, w koszu rocznie ląduje 1,2 biliona dolarów (BGC, 2018). To ponad dwukrotność PKB Polski!
Ze względu na skalę problemu i pilność zmian, ONZ ustanowiła nowe „święto” - Międzynarodowy Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia. Z tej okazji startujemy z edukacyjną kampanią „1/3 jedzenia się marnuje. Uratuj ją!”, przeciwdziałająca marnowaniu jedzenia i zwiększająca świadomość konsekwencji tego problemu dla społeczeństwa i klimatu. Kampanię wspierają również partnerzy Too Good To Go - Bank Żywności, Starbucks, Pizza Hut, North Fish, bp, MAKRO oraz Natura Cold Press i wielu, wielu innych właścicieli biznesów spożywczych, którzy na swoich kanałach będą informować o negatywnych skutkach marnowania ⅓ jedzenia.
Dlaczego podnosimy alarm?
W niechlubnym rankingu marnowania jedzenia wśród krajów europejskich Polska zajmuje wysoką, piątą pozycję. Marnujemy rocznie 247kg na osobę, co tylko podkreśla, jak ważne powinno być dla nas ratowanie żywności. Statystycznie w każdym polskim gospodarstwie domowym rocznie ląduje w koszu wartość całkiem niezłych wakacji, bo aż 3 tysiące złotych. Żywność marnuje się na każdym etapie łańcucha dostaw, lecz najwięcej w naszych domach. Wg raportu Banków Żywności z 2019 roku, Polacy marnują aż 9 mln ton jedzenia, podczas gdy głodnych ludzi jest u nas ponad 2 mln. Szczególnie dotkliwe konsekwencje dla Polski ma fakt, że to rolnictwo odpowiada za wykorzystanie ponad 70% słodkiej wody, a już teraz mierzymy się z suszą i pustynnieniem. Tym bardziej “wylewanie żywności z kąpielą” jest w naszym przypadku bolesne.
29 września, Międzynarodowy Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia ONZ
Według projektu Drawdown mierzącego efektywność działań na rzecz walki z globalnym ociepleniem, zapobieganie marnowaniu to najbardziej efektywna metoda walki ze zmianami klimatycznymi! Sprawę jasno postawiła również ONZ, wyznaczając cel 12.3 strategii zrównoważonego rozwoju - “Do 2030 roku zmniejszyć o połowę globalną ilość marnowanej żywności per capita w sprzedaży detalicznej i konsumpcji, zmniejszyć straty żywnościowe w procesie produkcji i dystrybucji, w tym straty powstałe podczas zbiorów.”
Kolejne dni września odkrywać będą nowe karty kampanii, a udział w akcji wezmą również znani polscy influencerzy. Punkt kulminacyjny akcji przypada na 29 września, czyli na ustanowiony przez ONZ Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia. Tego dnia partnerzy zrzeszeni w ramach Too Good To Go aktywnie włączą się w działania na kanałach social media, aby podkreślić skalę marnotrawstwa i zachęcić do ratowania jedzenia za pomocą aplikacji.
Wszyscy wiemy, że jedzenia nie należy wyrzucać i nikt nie lubi tego robić, a mimo to w koszu ląduje mnóstwo produktów. Jeśli chcemy ograniczyć negatywny wpływ marnowania jedzenia na naszą Planetę, to musimy działać tak szybko, by do 2030 roku ograniczyć ten proceder o połowę. Edukacja jest jednym z najsilniejszych oręży w tej walce. Stąd kampania “⅓ się marnuje. Uratuj ją!”. Niesamowicie cieszę się, że dołączyli do nas nasi partnerzy, którzy na co dzień, wspólnie z użytkownikami aplikacji, przyczyniają się do poprawy kondycji Ziemi. Wierzę, że to początek prawdziwego Ruchu Pogromców Marnowania Jedzenia w Polsce. - Powiedziała Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go.
Marnowanie jedzenia jest wielkim problemem, bo wyrzucane jest aż 1/3 żywności. Musimy zdawać sobie sprawę, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za zmianę tej sytuacji. Kilka miesięcy temu dołączyliśmy do Too Good To Go, bo widząc powodzenie aplikacji dającej możliwość ratowania żywności i wpływania na środowisko jesteśmy przekonani, że jej skuteczność i atrakcyjność w połączeniu z edukacją realnie wpłynie na zmianę postaw i tym samym znacząco zmniejszy się skala marnowania żywności w Polsce. Bardzo wierzymy w powodzenie akcji i z autentycznym zaangażowaniem dołączamy do projektu. Stanowi to praktyczną realizację naszej strategii #bpNetZero - dodaje Małgorzata Bogacz, Marketing Manager w bp Polska.
A jest o co walczyć!
Każdej sekundy ponad 23 miliony użytkowników ratuje jeden posiłek, co do tej pory przełożyło się na uratowaniu przed zmarnowaniem emisji 112 tysięcy ton CO2! W Polsce również możemy zdziałać wiele dobrego. Zaledwie jedna paczka dziennie ratowana przez okrągły rok to oszczędność emisji CO2 odpowiadającej 10 wycieczkom samochodem na trasie Warszawa – Kraków. Dołącz do Pogromców Marnowania Żywności i przeciwdziałaj zmianom klimatycznym. Walka o ograniczenie ilości wyrzucanej żywności jest ważnym krokiem w trosce o klimat.
Źródła:
● Raport “Nie marnuj jedzenia 2019” przygotowany przez Banki Żywności, 2019
● Wszystkie dane dotyczące skali marnowania i emisji pochodzą ze strony Movement, 2020
Komentarze