Partner serwisu
11 grudnia 2015

Dlaczego dzieci rzadko sięgają po owoce i warzywa?

Kategoria: Z życia branży

Dzieci zbyt rzadko sięgają po owoce i warzywa – tak twierdzi aż 65% nauczycieli z przedszkoli i szkół podstawowych, którzy wzięli udział w programie edukacyjnym w ramach 5. edycji kampanii "Pora na pomidora". Co niepokojące, jako główną przyczynę wskazują oni fakt, że uczniowie nie przynoszą tych produktów ze sobą z domu np. w formie drugiego śniadania.

 

Dlaczego dzieci rzadko sięgają po owoce i warzywa?

Program edukacyjny realizowany w trakcie trwania V edycji kampanii „Pora na pomidora – czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”, miał na celu przekonać dzieci oraz rodziców i nauczycieli, że owoce i warzywa stanowią zdrową alternatywę smacznej przekąski, a także uczyć, jak kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe. Pedagodzy, którzy wraz ze swoimi uczniami zgłosili się do udziału w programie, podzielili się swoimi spostrzeżeniami nt. popularności polskich warzyw i owoców wśród dzieci w specjalnej ankiecie.

Na pytanie dotyczące nawyku jedzenia drugiego śniadania, aż 93% ankietowanych nauczycieli odpowiedziało że najmłodsi chętnie sięgają po coś do jedzenia w porze tzw. lunchu. Wśród ich ulubionych przekąsek na pewno można znaleźć: wspomniane już owoce i warzywa, kanapki, jogurty, soki, nabiał oraz słodycze pod różną postacią.

Jak wynika z ankiety, pedagodzy zgodnie stwierdzili, że dzieci zdecydowanie częściej powinny jeść owocowe i warzywa. Prawie 86% z nich zaobserwowało, że to właśnie owoce są ulubioną przegryzką w czasie drugiego śniadania pod warunkiem, że uprzednio zostały one przyniesione z domu. Niepokojący jest jednak fakt, że ponad 20% nauczycieli uważa, że wśród maluchów, które dostają swobodę wyboru przekąski, wielu nich decyduje się sięgnąć po puste kalorie – słodycze. Wyniki te podkreślają więc to, że aktywne włączenie rodziców oraz nauczycieli w proces kreowania właściwych postaw żywieniowych u ich pociech jest niezbędne. Odpowiednio zbilansowany, racjonalny sposób odżywiania, ma bezpośredni wpływ na postawę najmłodszych, a także będzie miał pozytywny wydźwięk w ich późniejszym, zdrowym życiu.

Prawie jednogłośnie, bo aż 99% ankietowanych nauczycieli było zdania, że edukowanie najmłodszych o walorach płynących z regularnego spożywania warzyw i owoców jest niezwykle istotne i potrzebne. Wynikać to może z faktu, że ponad 64% pedagogów zadeklarowało, że to właśnie brak wiedzy i możliwości ich spróbowania jest główną przyczyną ograniczonego spożywania tych produktów wśród ich wychowanków.

 

– Liczymy, że podjęte przez nas działania przyczyniły się do zwiększenia świadomości zarówno wśród dzieci, jak i ich rodziców oraz nauczycieli nt. zdrowego odżywiania, a także korzyści zdrowotnych jakie za sobą niesie. Chcemy pokazać jak wiele dobra i jak niewiele wysiłku kosztuje zaprzyjaźnienie się z polskimi, sezonowymi owocami i warzywami. Myślę, że wyniki ankiety również wpłyną na postawę naszych odbiorców oraz pomogą zmienić ich nawyki żywieniowe na lepsze – mówi Agnieszka Falba-Gałkowska z Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych.

V edycja kampanii „Pora na pomidora – czyli jak tu nie kochać polskich warzyw
i owoców” miała przypomnieć rodzicom i nauczycielom jak zadbać o właściwy sposób odżywiania maluchów i młodzieży oraz w jaki sposób przekonać je do włączenia polskich, sezonowych warzyw i owoców do codziennej diety.

Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

 
Więcej informacji na stronie internetowej kampanii oraz na profilu na Facebooku:

www.poranapomidora.com

www.facebook.com/PoranaPomidora

 

Źródło, fot. informacja prasowa

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ