Raport Grupy Ambra: Wina musujące i spokojne rosną coraz szybciej
W pierwszym kwartale roku obrotowego 2018/2019 sprzedaż win musujących osiągnęła bardzo wysoką dynamikę na poziomie 27,8% dzięki bardzo dobrym wynikom sezonu letniego. Tempo wzrostu najważniejszych w strukturze sprzedaży win spokojnych zwiększyło się do 7,5%. Wzrost kosztów wpłynął jednak na obniżenie zysków.
Łączne przychody ze sprzedaży Grupy AMBRA wzrosły o 7,4%, a przychody na głównych rynkach działalności Grupy, czyli w Polsce, Czechach, Słowacji i Rumunii wzrosły o 10,7%. Podobnie jak w poprzednich kwartałach najbardziej dynamicznie rosła sprzedaż win musujących. „Obserwujemy stale rosnącą popularność prosecco i innych win musujących i dzięki inwestycjom w rozwój naszych marek korzystamy z tego trendu. Tegoroczny sezon letni szczególnie sprzyjał dobrym wynikom sprzedaży produktów orzeźwiających.” – informuje Robert Ogór, prezes Grupy AMBRA.
Na największym rynku działalności Grupy AMBRA, czyli w Polsce wzrost przychodów ze sprzedaży wyniósł 8,8% i był wyższy od dynamiki całego rynku. Głównym źródłem wzrostu sprzedaży były wina musujące, w szczególności CIN&CIN i DORATO oraz wina spokojne. Nadal szybko rosła sprzedaż w CENTRUM WINA – dwucyfrowe wzrosty odnotowały sprzedaż do gastronomii i sklepy specjalistyczne. W tym ostatnim kanale dystrybucji odczuwalne było jednak spowolnienie dynamiki sprzedaży ze względu na ograniczenie handlu w niedziele.
Najdynamiczniejszy wzrost przychodów na poziomie 43,3% został osiągnięty w Czechach i Słowacji w efekcie rozszerzenia dystrybucji napojów bezalkoholowych dla dzieci oraz win musujących pod marką MUCHA SEKT. Wzrost przychodów ze sprzedaży w Rumunii wyniósł 8,6%, do czego przyczyniła się dobrze rozwijająca się marka ZAREA w winach musujących i brandy.
W pierwszym kwartale roku obrotowego 2018/2019 Grupa odczuła wzrost kosztów zakupu wina, co pogorszyło rentowność marży ze sprzedaży. Przesunięcie wydatków marketingowych na okres letni, dalszy wzrost kosztów wynagrodzeń oraz kosztów związanych z rozbudową sieci sklepów wpłynęły na obniżenie skorygowanego zysku z działalności operacyjnej o 2,5 mln zł, czyli o 28,1% i zysku netto akcjonariuszy jednostki dominującej o 2,6 mln zł, czyli o 50,2%. W celu skompensowania negatywnego wpływu rosnących kosztów Grupa wprowadza podwyżki cen, których efekt będzie widoczny w kolejnych kwartałach.
Konsekwentnie realizowana była polityka dywidendy. W dniu 7 listopada 2018 r. wypłacona została dywidenda w wysokości 0,68 zł na jedną akcję.
„Kontynuujemy wsparcie wartościowych kategorii alkoholi, aby nadal wzmacniać naszą pozycję w czołówce spółek dywidendowych warszawskiej GPW.” – stwierdza Robert Ogór, prezes Grupy AMBRA.
Komentarze