Partner serwisu
03 stycznia 2019

Rynek pod lupą Inspekcji Handlowej

Kategoria: Aktualności

Problemy Inspekcji Handlowej

NIK zwraca uwagę na problemy Inspekcji Handlowej, np. powierzanie jej nowych zadań bez zapewnienia dodatkowych funduszy. Dostępne środki budżetowe są niewystarczające do równoczesnego utrzymanie obecnej bazy laboratoryjnej oraz prowadzenia jej rozwoju. Problemem jest także duża rotacja kadr. Dotyczy ona głównie młodych pracowników. Liczba zatrudnionych w skontrolowanych WIIH systematycznie zmniejszała się. Na koniec 2013 r. zatrudnione były 562 osoby, natomiast w połowie 2017 r. - 520 osób (spadek o 7,5 proc.). Jedną z przyczyn zmniejszania się zatrudnienia są niskie zarobki.

Co prawda przeciętne wynagrodzenie w skontrolowanych WIIH zwiększało się z  ok. 3,3 tys. zł w 2014 r. do blisko 3,9 zł w 2016 r. (kwoty brutto), ale i tak nadal było niższe niż przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej oraz w służbie cywilnej.

Spadek zatrudnienia wynika także z osiągania przez pracowników wieku emerytalnego. NIK zauważa, że z uwagi na małą atrakcyjność pracy dla osób młodych, rośnie średnia wieku pracowników. Postępuje zjawisko starzenia się kadry Inspekcji Handlowej. W okresie objętym kontrolą odsetek osób do 30 roku życia zmniejszył się z 7,7 proc. do 3,3 proc. Jednocześnie odsetek osób z grupy wiekowej powyżej 60 lat zwiększył się z blisko 12 proc. do ponad 19 proc. Łącznie osoby powyżej 50 roku życia stanowią niemal połowę zatrudnionych w Inspekcji.

W ocenie Najwyższej Izba Kontroli, w celu zapewnienia ciągłości działania Inspekcji Handlowej niezbędne jest poprawienie warunków pracy i płacy, co może przyczynić się do płynnej wymiany kadry, a także utrzymania jej na właściwym poziomie merytorycznym.

 

źródło: uokik.gov.pl
fot. 123rf.com/fot. ilustracyjne
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ