28 października 2019

Eko i wege wciąż na topie. Jak to wygląda online?

Kategoria: Aktualności

Jak komentują warszawscy restauratorzy, niezmienną popularnością cieszy się trend wegetariański, a klienci chętnie zamawiają bezmięsne zingery, twistery, pierożki samosa, pizzę czy burgery.

Eko i wege wciąż na topie. Jak to wygląda online?

Po pierwsze – bez plastiku

Wyraźny trend w gastronomii, to rosnąca ekologiczna świadomość klientów, korzystających z platform do zamawiania jedzenia online.

– Klienci coraz chętniej wybierają rozwiązania, które są przyjazne dla środowiska zarówno w kwestii ograniczenia plastiku, jak i walki z marnowaniem żywności. Zamawiający proszą restauracje o niedołączanie do dań plastikowych sztućców czy słomek albo dodatków, których nie potrzebują takich jak np. ketchup bądź sosy – mówi Piotr Kruszyński, CEO PizzaPortal.pl.

Do 2021 roku z krajów Unii Europejskiej mają zniknąć plastikowe słomki, sztućce, talerze i patyczki do uszu. Część stołecznych restauracji już teraz pracuje nad wprowadzeniem nowych rozwiązań do swoich lokali. – Niebawem do dań na wynos będziemy dodawać ekologiczne sztućce, a zużycie plastikowych toreb ograniczymy praktycznie do zera – zapowiada Krzysztof Murawski z warszawskiego Chicago’s Pizza.

Alternatywne słomki do plastikowych to:

  • Słomki ze stali nierdzewnej – z reguły wielokrotnego użytku, wytrzymałe.
  • Słomki papierowe – wykonane z grubego papieru, odporne na wilgoć.
  • Słomki szklane – wykonane z hartowanego szkła, nadają się do recyclingu.
  • Słomki z PLA – wykonane z biodegradowalnych polimerów, które do złudzenia przypominają plastik, jednak są przyjazne dla środowiska.

Po drugie – less waste

We wrześniu weszła w życie ustawa, zgodnie z którą duże sklepy i hurtownie są zobligowane do zawarcia umowy z wybraną organizacją pozarządową i przekazywania jej żywności uszkodzonej bądź z krótkim terminem przydatności. Warszawscy restauratorzy zwracają uwagę, że gotowanie bez marnowania jedzenia opiera się na umiejętnym dokonywaniu zamówień przez kierownika i kupowaniu tylko potrzebnych produktów w odpowiednich ilościach.

– Bazujemy na analizie sprzedaży i umiejętnym przewidywaniu czynników, które mogą wpływać na zwiększony lub zmniejszony ruch: miejskie imprezy, długie weekendy czy święta – tłumaczą Krzysztof Murawski z Chicago’s Pizza i Maciej Długosz z Wypas Burger. – Kupujemy świeże owoce, warzywa czy pieczywo i na bieżąco uzupełniając braki. Prowadzenie restauracji ma nie tylko wymiar społeczny, ale i biznesowy. Warto szukać zarobków w oszczędnościach.

W całej Unii Europejskiej, rocznie marnowanych jest 88 milionów ton żywności. Straty z tego tytułu wynoszą 143 miliardy euro, dziennie każdy Polak marnuje ponad 0,5 kg żywności.[1]

Po trzecie – nadal wege

Klienci coraz chętniej zamawiają potrawy wegetariańskie, co odbija się w menu restauracji, które w swojej ofercie coraz chętniej zawierają dania przeznaczone dla osób, które unikają w swojej diecie mięsa.

– Zamawiający chętnie wybierają dania wegetariańskie. To trend, który obserwujemy już od jakiegoś czasu. Klienci chętnie zamawiają wege sałatki, pasty czy pizzę. Na korzyść jedzenia wegetariańskiego działają trendy prozdrowotne, a potrawy – dzięki odpowiedniemu podaniu i dobrze dobranym przyprawom – wyglądają apetycznie i smakują podobnie do tych mięsnych – mówi Krzysztof Murawski z Chicago’s Pizza.

[1] Estimates of European food waste levels, https://www.eu-fusions.org/phocadownload/Publication/Estimates%20of%20European%20food%20waste%20levels.pdf

źródło: newseria.pl
fot. 123rf.com/ zdjęcie ilustracyjne
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ