Partner serwisu
11 stycznia 2021

Odżywiaj się zdrowo w Nowym Roku – zadbaj o serce!

Kategoria: Aktualności

Nowy Rok to czas, kiedy planujemy wprowadzić zmiany w naszym stylu życia, by zachować zdrowie na długo. Takim noworocznym zamierzeniem może być np. zadbanie o kondycję serca dzięki lepszemu odżywianiu się. Jest to niezwykle istotne, gdyż choroby układu krążenia stanowią główną przyczynę zgonów w naszym kraju. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego blisko co drugi Polak umiera w związku ze schorzeniami sercowo – naczyniowymi . Wśród tych przypadków, kluczową bezpośrednią przyczyną śmierci jest choroba niedokrwienna serca, najczęściej powodowana przez miażdżycę tętnic wieńcowych. U podstaw tej choroby tkwi m.in. gromadzący się w naczyniach krwionośnych, spożywany w nadmiarze, cholesterol. Dlatego tak ważne są dziś działania profilaktyczne dotyczące diety, które warto podjąć właśnie wraz z nadejściem Nowego Roku, by nasze serce na długo pozostało w dobrej formie.

Odżywiaj się zdrowo w Nowym Roku – zadbaj o serce!

Początek Nowego Roku to świetny moment na to, by wprowadzić zmiany w sposobie odżywiania się, zadbać o zdrowie swojego serca i dzięki temu żyć dłużej. Oto kilka ważnych wskazówek dotyczących diety, które mogą pomóc nam w realizacji naszych noworocznych postanowień.


Jedz roślinnie
Dla zachowania zdrowia, a także utrzymania naszego serca w dobrej kondycji, konieczne jest włączanie do diety składników pochodzenia roślinnego, czyli warzyw i owoców, a także codziennych produktów z roślinnym składem. W 2020 roku Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego ogłosił nowe zalecenia żywieniowe, przedstawiając je w graficznej formie talerza . Zgodnie z rekomendacjami ekspertów, aż połowę tego talerza zajmują warzywa i owoce. To jasny komunikat – powinny one stanowić podstawę naszego codziennego jadłospisu. Najlepiej, by spożywane były na surowo, ewentualnie po wstępnym przygotowaniu na parze. W przypadku warzyw i owoców warto pamiętać, że im więcej kolorów na talerzu, tym lepiej!


Dieta bazująca na produktach roślinnych jest bardzo ważnym sprzymierzeńcem w walce o zdrowe serce. Dlaczego? Wprowadzanie do jadłospisu większej ilości warzyw oraz zastępowanie składników pochodzenia zwierzęcego roślinnymi może przyczynić się do obniżenia poziomu „złego” cholesterolu, a to właśnie on jest często głównym winowajcą, jeśli chodzi o rozwój chorób serca. W tym kontekście ogromnie niepokojące jest, że podwyższony poziom cholesterolu w surowicy ma około 61% Polaków .
Cieszy natomiast fakt, że w Polsce coraz więcej osób stara się jadać roślinnie, co potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Upfield . Prawie 1/3 badanych przyznała, że podczas izolacji społecznej spowodowanej koronawirusem kupowała więcej niż zwykle produktów pochodzenia roślinnego. Co więcej, ponad 35% przyznało, że spożywało więcej warzyw, a ponad 29% - więcej owoców.


Wybierz zdrowe tłuszcze
Ze wszystkich składników żywności tłuszcz ma największy wpływ na stężenie cholesterolu LDL, czyli tzw. „złego cholesterolu”, we krwi. Większość instytucji zajmujących się określeniem zaleceń żywieniowych na świecie rekomenduje, by w naszej diecie ograniczać spożycie szkodliwych kwasów tłuszczowych nasyconych i zastępować je zdrowymi kwasami tłuszczowymi nienasyconymi.
Jak mówi Justyna Świetlicka, dietetyk, autorka bloga owsiana.pl: „Ilość nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie nie powinna przekraczać 10% zapotrzebowania energetycznego. Jeśli nasze dzienne zapotrzebowanie wynosi 2000 kcal, to powinniśmy dostarczyć sobie maksymalnie 200 kcal, czyli 22 g tłuszczów nasyconych. Masło dostarcza aż 52 g nasyconych kwasów tłuszczowych w 100 g produktu. Jeśli usmażymy jajecznicę z trzech jajek na dwóch łyżeczkach masła, dostarczymy sobie ponad 10 g kwasów tłuszczowych nasyconych. I to w jednym posiłku! Nie można zapominać, że nie tylko masło jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych nasyconych. Są nimi także tłuste części mięsa, sery, serki do smarowania, jogurty, jajka, olej kokosowy, a nawet słone przekąski i ciastka”.


Zatem czas na zmiany! Komponując swój jadłospis, zwracajmy uwagę na dobór produktów. Ograniczajmy spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego i sięgajmy po zdrowe roślinne zamienniki. Do smażenia nie używajmy smalcu, ale bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe olejów, np. rzepakowego. Nasze główne posiłki niech bazują na produktach roślinnych, warzywach, rybach. Poranne kanapki smarujmy dobrej jakości roślinną margaryną miękką (np. Rama czy Flora). Pamiętajmy o ziarnach i nasionach. Te zmiany możemy wprowadzać stopniowo, krok po kroku – bo każda zmiana na lepsze w naszym jadłospisie to wyraz troski o zdrowie naszego serca.


Unikaj tłuszczów trans
O nich słyszymy często – zawsze przedstawiane jako złe i szkodliwe dla naszego organizmu. I to prawda – przyswajanie ich wraz z pożywieniem wpływa na podwyższenie złego cholesterolu, a obniżenie dobrego, przyczyniając się do rozwoju wielu chorób, w tym związanych z układem krążenia, jak miażdżyca. Dlatego spożycie tłuszczów trans należy zredukować do absolutnego minimum, co zalecają najważniejsze polskie i światowe instytucje żywieniowe.


Jak to zrobić? Unikajmy produktów, które je zawierają – zarówno tych, w których tłuszcze trans występują naturalnie (np. mleko, masło, tłuste sery, śmietana, wołowina, jagnięcina), jak i tych wytworzonych przemysłowo (w wybranych słodyczach, ciastkach, wyrobach cukierniczych, daniach typu fast food). Zaskakujący może być fakt, że nie ma znaczenia pochodzenie tłuszczów trans – te występujące naturalnie, np. w mleku czy maśle, są tak samo szkodliwe jak przemysłowe.


Co ważne, tłuszczów trans nie znajdziemy już w większości margaryn dostępnych na rynku. Współcześnie dobrej jakości margaryny powstają bez wykorzystania olejów częściowo uwodornionych/utwardzonych. Dla porównania, w maśle znajduje się 2-3% kwasów tłuszczowych typu trans.

Mniej słodyczy
Zamiast cukru i słodkości, które w nadmiarze mogą m.in. prowadzić do rozwoju miażdżycy i otyłości, sięgnijmy po zdrowsze przekąski: smakowite owoce, orzechy czy koktajle, np. na bazie napojów roślinnych. Ponadto zwracajmy uwagę na produkty, które zawierają znaczne ilości cukru, których często w nich nie podejrzewamy (np. ketchupy, w których cukier na początku składu może nas zaskoczyć). Czytajmy etykiety – dzięki temu możemy podejmować lepsze wybory podczas zakupów, a tym samym – zadbać o zdrowie i kondycję naszego organizmu.


Ogranicz spożycie soli
Nadmierne spożycie soli także jest niewskazane dla naszego serca. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia, dorosły człowiek powinien zjadać nie więcej niż 5 gramów soli dziennie, co stanowi 1 małą płaską łyżeczkę. Ograniczajmy dosalanie potraw. Wyrazisty smak możemy osiągnąć dzięki dodatkowi ziół i innych przypraw. I ponownie – czytajmy etykiety. Wiele codziennych gotowych produktów zawiera już w składzie sól, co zwiększa jej dzienne spożycie. Znajduje się ona często m.in. w składzie serów, wędlin czy pieczywa.


Poznaj sterole roślinne
Osoby, które już teraz zmagają się z problemem podwyższonego cholesterolu, oprócz wprowadzania w życie powyższych zaleceń, mogą dodatkowo sięgać po produkty zawierające sterole roślinne. Są to substancje pochodzenia roślinnego, które występują naturalnie m.in. w owocach, warzywach, ziarnach czy orzechach. Sterole roślinne hamują częściowo wchłanianie „złego” cholesterolu z przewodu pokarmowego do krwi. Jednak, by na co dzień dostarczyć organizmowi ilość steroli roślinnych, które wpłynęłyby na obniżenie poziomu cholesterolu, musielibyśmy zjeść dziennie ok. 210 marchewek, 150 jabłek lub 425 pomidorów. Dlatego warto sięgać po produkty wzbogacane jak Flora ProActiv, dzięki którym będziemy w stanie skutecznie zredukować poziom „złego” cholesterolu i w ten sposób zadbać o nasze serce.

 

 

źródło: informacja prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ