Technologia napędowa w przetwórstwie ryb i produkcji mięsa
Technologia żywności w dużym stopniu zależy od elastycznych rozwiązań napędowych, spełniających wymagania klientów. Aby sprostać niezwykle wysokim wymaganiom przemysłu mięsnego i rybnego, firma NORD opracowała obszerne portfolio z technologią napędu zapewniającą niezawodną pracę i najwyższą higienę. W przemyśle mięsnym niezawodność produktu i higieniczna konstrukcja mają kluczowe znaczenie. Produkcja mięsa musi być bez zarzutu w trakcie każdego etapu. Dobrostan zwierząt ma absolutny priorytet. Warunki otoczenia podczas przetwórstwa ryb i owoców morza są trudne. Przetwarzanie szybko psujących się towarów wymaga ścisłych wytycznych higienicznych, które chronią konsumentów, ale powodują, że sprzęt osiąga granice wydajności. Wilgotne i słone środowisko znacznie skraca żywotność malowanych jednostek napędowych.
NORD DRIVESYSTEMS oferuje optymalne rozwiązania napędowe dla każdego sektora przemysłu, niezależnie od tego, czy potrzebne są niezawodne motoreduktory mogące niezawodnie pracować w trudnych warunkach czy też przekładnie z korpusami z ochroną antykorozyjną. Zapraszamy do lektury kilku ciekawych zastosowań napędów NORD w urządzeniach do przetwarzania ryb i mięsa.
Niezawodna praca w słonej atmosferze
Holenderskie przedsiębiorstwo Krijn Verwijs Yerseke B.V. od 1880r. zajmuje się hodowlą ostryg. Firma dostarcza omułki jadalne do sieci supermarketów i hurtowni gastronomicznych w Europie oraz oferuje pełny asortyment ostryg, homarów i różnych innych rodzajów mięczaków. Świeże połowy dostarczane do fabryki Krijn Verwijs Yerseke są umieszczane w dużych basenach o stałym przepływie czystej słonej wody, co służy utrzymaniu produktu w dobrym zdrowiu, podczas gdy piasek jest dokładnie wypłukiwany. Biorąc pod uwagę bliskość tych zbiorników oraz fakt, że żywe małże są później transportowane w warunkach takiego samego nawodnienia, jak przy dostawie, wszystkie linie technologiczne w całej fabryce są nieuchronnie narażone na działanie wilgotnej i słonej atmosfery. Słona atmosfera występująca wszędzie w obrębie ośrodka produkcyjnego czyni tą wytwórnię owoców morza książkowym przykładem niekorzystnych warunków otoczenia – kilkaset motoreduktorów o mocy 1,5 kW pracujących na różnych liniach przenośnikowych jest ciągle narażonych na gwałtowną korozję.
Agresywne środowisko wywołuje szybką korozję wszystkich typów niezabezpieczonych metalowych części urządzeń automatyki procesu, np. linii przenośników. W przypadku tradycyjnych przekładni wykonanych z żeliwa, plamy rdzy najpierw pojawiają się na fabrycznie nowych układach w ciągu kilku tygodni, zaś koniec eksploatacji nadchodzi w przypadku tych urządzeń zaledwie po roku lub dwóch. Nawet specjalistyczne powłoki czy lakiery w niewielkim stopniu pomagają opóźnić atak korozji. Napędy ze stali nierdzewnej również nigdy nie kwalifikowały się jako odpowiednie rozwiązanie, ponieważ były nie tylko bardzo kosztowne, ale także niepraktyczne – ze względu na wymagane, zakłócające pracę, każdorazowe okresy chłodzenia przed spłukiwaniem.
Częste wymiany napędów były w zakładach koniecznością aż do czasu gdy firma dowiedziała się o wdrożonej przez NORD DRIVESYSTEMS obróbce powierzchniowej nsd tupH. Technologia ta pozwala motoreduktorom aluminiowym – które można dogodnie przemywać – uzyskać odporność na korozję odpowiadającą stali nierdzewnej. Chociaż aluminiowe motoreduktory są drogie w porównaniu z ceną tradycyjnych urządzeń żeliwnych, to zarówno próby laboratoryjne, jak i szeroko zakrojone badania w warunkach rzeczywistych w fabryce w Yerseke wskazują, że systemy nsd tupH wytrzymają większą część typowego 10-letniego okresu eksploatacji linii przenośnikowej, lub nawet przetrwają dłużej niż sama linia. Tym samym, Krijn Verwijs nie będzie już musiał kupować pięciu do dziesięciu napędów zamiennych na każdy moduł, ani przejmować się kosztami i koniecznością wykonania związanych z tym prac serwisowych. Obróbka nsd tupH nie obejmuje nakładania powłoki, ale raczej przemianę powierzchni dającą w rezultacie warstwę bazową trwale związaną z podłożem. Obróbka oparta na procesie elektrolitycznym zapewnia, że aluminiowe obudowy stają się tak samo niepodatne na korozję, jak stal nierdzewna. Odporna na zarysowanie powierzchnia również staje się ponad sześć razy twardsza niż nieobrobiony stop i tysiąc razy twardsza od farby.
Napędy z zabezpieczeniem nsd tupH mogą być łatwo przemywane, co jest szczególna zaletą dla przemysłu spożywczego. Ich konstrukcja jest bardzo lekka, kompaktowa i samoczynnie odprowadza wodę. Są nieprzepuszczalne np. dla powszechnie stosowanych chemicznych środków czyszczących – ani spłukiwanie ich kwasami czy roztworami alkalicznymi, ani stosowanie urządzeń wysokociśnieniowych nie spowoduje żadnych szkód. Dodatkowo, zabezpieczenie antykorozyjne nsd tupH jest ogólnie dostępne dla wszystkich wyrobów aluminiowych NORD – w przeciwieństwie do wielu serii motoreduktorów ze stali nierdzewnej które są ograniczone przez producentów do kilku typów.
Motoreduktory na pełnym morzu
Firma Hedinn została założona w 1922 roku w Reykjaviku i specjalizuje się w budowie maszyn i urządzeń. Tradycyjnie firma ma bliskie powiązania z islandzkim sektorem rybołówstwa, ale zapewnia również rozwiązania dla wielu innych sektorów przemysłu. System produkcji mączki rybnej „Hedinn Protein Plant (HPP)” jest jednym z najnowocześniejszych w swoim rodzaju i jest stosowany na trawlerach przetwórczych. Wykorzystano w nim rozwiązania napędowe NORD DRIVESYSTEMS, które zapewniły najwyższy poziom niezawodności operacyjnej i utrzymują maszyny w ruchu 24/7.
Hedinn jest ważnym partnerem w modernizacji tradycyjnych firm produkujących mączkę rybną i olej rybny na Islandii. Dzięki pionierskiej linii „Hedinn Protein Plant (HPP)” firma podniosła branżę na nowy poziom. Ze względu na swoją specjalną konstrukcję HPP znacznie przewyższa konwencjonalne instalacje pod względem oszczędności i wydajności. Upraszcza proces produkcji, zmniejsza zużycie energii i wody, a dzięki zwartej konstrukcji zajmuje tylko niewielką ilość miejsca. Ponadto w pełni zautomatyzowane maszyny Hedinn umożliwiają pracę w niskiej temperaturze, a także przetwarzanie całego surowca, w tym podrobów. Ze względu na te właściwości HPP jest doskonałym wyborem zarówno na lądzie, jak i na morzu. System jest stosowany na trawlerach przetwórczych (trawler to statek rybacki przystosowany do połowu ryb dennych za pomocą włoków dennych i pelagicznych ciągnionych za statkiem) w niemieckiej flocie rybackiej głębinowej. Połowy głębinowe są zwykle związane z długimi podróżami, które trawlery muszą przetrwać. Dotarcie do łowisk często trwa do pięciu dni. Może minąć cztery tygodnie, zanim statek powróci do portu. Niezbędna jest niezawodna technologia zapewniająca ciągłe działanie. Niektóre jednostki są nawet wyposażone we w pełni zautomatyzowaną linię przetwarzającą ryby. Maszyny filetują i pakują produkty gotowe dla konsumenta końcowego. Wszystkie etapy pracy - patroszenie, cięcie, pakowanie i głębokie zamrażanie - odbywają się na morzu. Obecnie na morzu działają cztery przetwórnie HPP. Jeden z trawlerów rybackich jest wyposażony w model „HPP-2000 Marine”, który działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i przetwarza do 50 ton surowca każdego dnia. W sumie podczas podróży łowionych jest do 1000 ton ryb.
Niektóre etapy procesu wymagają zastosowania przenośników ślimakowych, suszarek i pomp. Są one napędzane przez przekładnie walcowe płaskie i walcowo-stożkowe firmy NORD DRIVESYSTEMS. Einar Már Adalsteinsson z Hedinn wyjaśnia powód wyboru specjalisty od napędów z Bargteheide: „W ciągu długich tygodni na morzu ważne jest posiadanie sprawnego systemu na pokładzie. Należy unikać przerw w produkcji. Jeśli jednak wystąpi problem, części zamienne muszą być szybko dostępne i musi być zapewniona globalna obsługa klienta. NORD DRIVESYSTEMS jest obecny na całym świecie - dlatego jest zawsze blisko statku, gdziekolwiek się znajduje. Specjalna całodobowa sieć serwisowa zapewnia, że nawet całkowicie zmontowany zamienny motoreduktor będzie dostępny w bardzo krótkim czasie. ”
NORD DRIVESYSTEMS jest jednym z wiodących na dostawców kompletnych technologii napędów elektrycznych, mechanicznych i elektronicznych. Grupa NORD posiada filie w 36 krajach oraz partnerów handlowych w 61 krajach. Ta ściśle powiązana globalna sieć sprzedaży i serwisu zapewnia optymalną dostępność, krótkie terminy dostaw i usługi zorientowane na klienta. NORD DRIVESYSTEMS dostarcza optymalnie dopasowany układ napędowy składający się z przekładni, silnika i przetwornicy częstotliwości. Rozwiązania napędowe są silne, niezawodne, solidne i kompaktowe. Charakteryzują się również wysoką wydajnością, doskonałą niezawodnością operacyjną i długą żywotnością. Prosta obsługa, instalacja i konserwacja czyni je również bardzo przyjaznymi dla użytkownika. Dzięki tym cechom, jednostki napędowe NORD są idealne do stosowania na morzu. Dla Hedinn bardzo ważne były: efektywność energetyczna i higiena. Cała konstrukcja przetwórni Hedinn została zaprojektowana z myślą o najwyższej wydajności i niskim zużyciu energii. Na przykład gorące powietrze suszące jest poddawane recyklingowi i ponownie wykorzystywane. Nie inaczej jest w przypadku jednostek napędowych. Dzięki swojej wysokiej wydajności, reduktory walcowe płaskie i walcowo-stożkowe firmy NORD znacznie zmniejszają zużycie energii, a tym samym koszty operacyjne.
Linia produkcji mączki rybnej musi być regularnie czyszczona. W tym celu w pomieszczeniu rozpyla się drobną mgiełkę wodną. Oczywiście zwiększa to wilgotność do bardzo wysokich wartości - co nie jest zbyt sprzyjające dla jednostek napędowych. Stopień ochrony IP66, otwory kondensacyjne, specjalne powłoki, wały ze stali nierdzewnej, konstrukcja łatwo zmywalna i gładkie silniki to tylko niektóre z opcji, które zwiększają żywotność przekładni i ułatwiają proces czyszczenia. W połączeniu z olejem kompatybilnym z żywnością i specjalną obróbką powierzchni zgodną z FDA, proces przetwórstwa ryb może spełnić surowe wymagania dotyczące przetwórstwa spożywczego.
Przed wyruszeniem w morze firma Hedinn zdobyła doświadczenie na lądzie dzięki rozwiązaniom napędowym NORD DRIVESYSTEMS. „Były tak sprawne, że zdecydowaliśmy się również zastosować technologię napędową NORD w naszych projektach offshore” - mówi Adalsteinsson. W międzyczasie motoreduktory NORD z powodzeniem wykazały swoją zdolność do pracy na morzu. Na lądzie czy na morzu - napędy NORD doskonale współpracują z Hedinn Protein Plant. HPP z powodzeniem działa na lądzie od wielu lat. Po raz pierwszy wypłynął w morze na trawlerze Sólberg w lipcu 2017 r. Obecnie drugi statek ma HPP na pokładzie, a kolejne statki są w budowie lub planowane. Dzięki wysokiej niezawodności operacyjnej, niezawodności, dostępności i wydajności energetycznej motoreduktory NORD DRIVESYSTEMS są również na pokładzie.
Wyrafinowana technologia separacji mięsa
Jak najlepiej przetrzeć owoce które posiadają nasiona lub oddzielić mięso ryb od ości? I jak usunąć ścięgna i chrząstkę bez marnowania mięsa? Ręczna ekstrakcja mielonej ryby lub innego surowca jest czasochłonna i niedokładna.
W przemyśle spożywczym, czynności te są zautomatyzowane, co sprawia, że czasochłonna praca ręczna staje się zbędne. Są to tak zwane miękkie separatory wykorzystywane do delikatnego oddzielania stałych i miękkich elementów szerokiej gamy produktów surowych. Solidne, niezawodne elementy techniki napędowej, dostosowane do wymagań przemysłu spożywczego są kluczowym warunkiem dla utrzymywania niezmiennie wysokiej jakości produktu. Na przykład twarde cząstki z muszli krabów i homarów można doskonale oddzielić od wysokiej jakości mięsa.
Grupa Baader, producent maszyn dla przemysłu spożywczego, opracowała technologię czystego oddzielania mięsa od ścięgien lub chrząstki ponad 40 lat temu. Z biegiem czasu asortyment został rozszerzony i obejmuje teraz separatory miękkie z różnymi funkcjami, które można wykorzystać do: usuwania ścięgien od mięsa i drobiu, odzyskania mięsa z ryb, wyodrębniania miąższu z owoców i warzyw oraz do rozpakowania produktów spożywczych. W separatorach miękkich Baader zębaty łańcuch napędzany motoreduktorem jest używany do przesuwania pasa ściskającego. Pas ściskający transportuje produkt do perforowanego bębna i przeciska miękkie części przez otwory, podczas gdy części stałe pozostają wewnątrz bębna. Regulowany cylinder umożliwia użytkownikom dostosowanie wskaźnika jakości do wydajności. Delikatny proces redukuje do minimum naprężenia mechaniczne mielone ryb, zachowując w ten sposób strukturę włókien mięśniowych, jednocześnie optymalnie sortując produkt wolny od rybich kości, skóry, chrząstek i innych zanieczyszczeń.
Metoda ta zapewnia najwyższą jakość produktu oraz minimalne zwiększenie temperatury. Tak więc struktura komórkowa produktu wyjściowego nie ulega zniszczeniu, ponieważ ściskający system pasów oferuje wystarczającą elastyczność. Jednocześnie, niechciane składniki stałe są utrzymywane z dala od produktu końcowego podczas przetwarzania mięsa. I wreszcie metoda ta skutkuje znaczną oszczędnością czasu i ustandaryzowanym produktem końcowym porównywalnym do uzyskiwanego przy pracy manualnej.
Separatory miękkie firmy Baader zostały opracowane w 1960 roku i od tego czasu są stale optymalizowane na przykład pod kątem możliwości czyszczenia. Spełniają one wszelkie międzynarodowe normy higieniczne. W kilku modelach, jako jednostki napędowe służą motoreduktory walcowo-stożkowe firmy NORD Drivesystems. Jednym z przykładów jest typ Baader 605, który osiąga maksymalną wydajność około 3000 kg na godzinę w zależności od: wielkości otworu w perforowanym bębnie, rodzaju podawania, produktu, temperatury podawania i wybranego ciśnienia - tym samym kwalifikując się do produkcji wielkoseryjnej. Użytkownicy mogą wybrać standardową średnicę otworu perforowanego bębna, (1,3, 2, 3, 5 lub 8 mm) , inne średnice dostępne są na życzenie.
Do separatorów miękkich - Baader wykorzystuje typy motoreduktory walcowo-stożkowe SK 9016.1, SK 9022.1 i 9042.1 SK. Napędy te zawdzięczają swoją dużą wytrzymałość opracowanej przez NORD konstrukcji Unicase czyli obudowie motoreduktorów, która jest wykonana z pojedynczego odlewu ze zintegrowanymi gniazdami łożysk, co eliminuje wszystkie powierzchnie uszczelniające, które mogłyby odkształcić się pod wpływem momentu obrotowego lub sił promieniowych. Wysoko wydajne przekładnie z trwałymi, niezużywającymi się zębami również przyczyniają się do wysokiej niezawodności podczas pracy. Kompleksowe usługi konsultacyjne oferowane przez NORD dla klientów swoich i użytkowników były kolejnym czynnikiem przy wyborze dostawcy. NORD doradzał firmie Baadera również podczas przygotowań do przejścia na silniki energooszczędne wspomagając swoim doświadczeniem w rozwijaniu efektywnej technologii napędowej i wdrażaniu dostosowanych do aplikacji koncepcji oszczędzania energii. "W NORD, znaleźliśmy wiarygodnego, kompetentnego partnera, który dostarcza nam indywidualnych rozwiązań napędowych", wyjaśnia Martin Schaarschmidt, Sales Manager Separator Technology firmy Baadera. "W szczególności konsultacje z ekspertami NORD były bardzo pomocne i pozwalały nam skupić się całkowicie na naszych produktach."
Komentarze