Smart Quality Control - od kontroli produktu do kontroli procesu
Kiedy system kontroli jakości bazujący na kontroli produktu jest właściwie wdrożony i działa na wysokim poziomie powtarzalności, można przejść z kontroli produktu na kontrolę procesu, wykorzystując do tego statystyczną kontrolę procesu.
Jakość w przemyśle spożywczym jest czymś oczywistym – to ona obok ceny stanowi główny czynnik wyboru dla konsumentów. Zgodnie z definicją jakości, jaką przedstawia Deming, jest ona „przewidywalnym stopniem wiarygodności produktu stosującym się do określonych wymogów i przystosowanych do wymagań rynku, przy możliwie najniższych kosztach produkcji” . Systemy kontroli jakości oferują kompleksowe rozwiązania chroniące zdrowie konsumentów. Sprzyjają także wzrostowi ich świadomości, a tym samym zwiększają ich oczekiwania i wymagania względem standardów stawianych przez producentów żywności.
Zgodnie z wymaganiami stawianymi przez FSSC 22000 kontrola jakości polega na sprawdzeniu zgodności produktów lub półproduktów z przewidzianymi dla niego wymaganiami . To, w jaki sposób zarządzać kontrolą, aby dostosować ją do dojrzałości organizacji oraz zrównoważyć kwestie kosztów i finalnej jakości, definiuje Inteligentna Ścieżka Kontroli Jakości, którą prezentuje rys. 1.
RYS. 1 Inteligentna Ścieżka Kontroli Jakości (źródło: opracowanie własne)
Podstawą efektywnie działającej Inteligentnej Kontroli Jakości jest wdrożenie do procesu cyklu PDCA (ang. Plan Do Check Act), który pozwoli optymalizować plan kontroli do potrzeb przedsiębiorstwa. Cykl PDCA w zarządzaniu kontrolą jakości przedstawiony jest na rysunku 2.
RYS. 2 Cykl PDCA w kontroli jakości na przykładzie planu kontroli (źródło: opracowanie własne)
Komentarze