Partner serwisu
Tylko u nas
08 maja 2023

NAPOJE ROŚLINNE - silny trend w branży spożywczej

Kategoria: Aktualności

Styczniowe Veganuary
Od kilku lat na świecie odbywa się styczniowa akcja Veganuary, której nazwa powstała z połączenia słów vegan i January (styczeń). Promuje ona przechodzenie na dietę roślinną w ramach noworocznego postanowienia. Zmiana nawyków żywieniowych niekiedy może okazać się nie lada wyzwaniem. Jak pokazują badania Insight Lab, pierwsze trudności związane z przejściem na dietę roślinną pojawiają się najczęściej po dwóch pierwszych tygodniach. Najwięcej osób, bo aż 41%, tęskni wtedy za smakiem ulubionej potrawy mięsnej, a niewiele mniej, bo około 35%, zdaje sobie sprawę, że zmiana diety jest trudniejsza niż przewidywały założenia i obawia się, że nie da rady jej utrzymać. W akcji Veganuary uczestniczy sporo firm z branży spożywczej i gastronomicznej oraz portale do zamawiania jedzenia. Ich rola polega na zapewnianiu klientom szerokiego wyboru produktów i dań wegańskich oraz udział w budowaniu świadomości zalet diety roślinnej.

 

Rekordowy wzrost w napojach roślinnych
W Polsce mocno rośnie rynek produktów alternatywach dla mleka krowiego. Jak wynika z szacunków firmy badawczej Euromonitor, w 2020 r. wartość sprzedaży detalicznej roślinnych napojów wyniosła 82,8 mln zł, co oznacza wzrost o 21% w relacji rocznej. W ciągu ostatnich pięciu lat średnioroczne tempo wzrostu wyniosło 18%. Handel detaliczny odpowiada za około 60% łącznej sprzedaży tego asortymentu, pozostałą część stanowi kanał gastronomiczny. Według danych Nielsena z 2021 roku, konsumpcja roślinnych alternatyw produktów odzwierzęcych rośnie w rekordowym tempie w całej Europie. W samej tylko Polsce wartość sprzedaży napojów roślinnych zwiększyła się o 62%, a w przypadku dyskontów odnotowano wzrost trzycyfrowy. Liderem wśród napojów roślinnych z najwyższą stopą wzrostu w większości krajów UE jest napój owsiany.


Napoje roślinne to jedna z najstarszych kategorii produktów roślinnych, prężnie rozwijająca się w sektorze spożywczym. Dlatego należy pamiętać o prawidłowym nazewnictwie tego produktu. Trybunał Sprawiedliwości UE w 2017 roku orzekł, że używanie sformułowania „mleko roślinne” jest niepoprawne i wykorzystywanie takiego hasła w handlu i reklamie dla alternatyw mleka zwierzęcego pozostaje sprzeczne z prawem Unii Europejskiej. Nazwa mleko zastrzeżona jest tylko dla wydzieliny z wymion zwierząt, otrzymanej z co najmniej jednego udoju. Zawartość surowca nie ma w tym przypadku znaczenia, gdyż nawet duże ilości surowca bazowego nie czynią produktu roślinnego „mlekiem”. Inaczej mówiąc, mamy do czynienia z napojami pochodzenia roślinnego.


Napój roślinny to bardzo dobry zamiennik tradycyjnego mleka krowiego, ale też mleka innych zwierząt. Kategoria powstała dla osób, które nie mogły spożywać mleka ze względu na alergię na zawarte w nim białka czy nietolerancję laktozy – w Polsce problem ten stwierdza się u około 20-40% populacji osób dorosłych. Napoje roślinne okazały się tu świetną alternatywą – mogą spożywać je wszyscy. Duże zasługi w rozwoju tej kategorii ma obecnie zwiększająca się świadomość prozdrowotna wśród społeczeństwa oraz zainteresowanie kuchnią roślinną.

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ