Partner serwisu
Tylko u nas
08 maja 2023

NAPOJE ROŚLINNE - silny trend w branży spożywczej

Kategoria: Aktualności

ZALETY NA ETYKIETY
Charakterystyka napojów roślinnych pozwala na eksponowanie wielu zalet tych produktów na opakowaniu. Przede wszystkim są to znaki graficzne i wyrażenia umiejscowione głównie na przodzie etykiety, informujące:
1. o pochodzeniu roślinnym,
2. że produkt jest odpowiedni dla wegan,
3. że produkt naturalnie nie zawiera laktozy,
4. o braku dodatku cukru (zawiera naturalnie występujące cukry).

 

Na rynek wyszły również napoje roślinne posiadające składniki z rolnictwa ekologicznego, dzięki czemu spełniają wymagania, aby na etykiecie zamieścić infografikę zielonego liścia. Powoduje to wejście na rynek produktów ekologicznych, co w połączeniu z pochodzeniem wegańskim stanowi świetne połączenie marketingowe oraz szersze możliwości sprzedaży. Wiele opakowań napojów roślinnych odwołuje się do mniejszego śladu węglowego. Można znaleźć deklaracje o neutralności klimatycznej produktu, zapewnioną poprzez kompensację emisji dwutlenku węgla. Jest to ewidentny ukłon w stronę świadomych konsumentów zwracających uwagę na wpływ przemysłu, a dokładnie konkretnego kupowanego przez nich produktu, na środowisko. Według najnowszych badań nabywcami żywności wegańskiej jest rosnąca grupa osób, której leży na sercu nie tylko dobro zwierząt, ale także klimatu. Świetnie wpisuje się w tą tendencję często pojawiająca się na etykiecie informacja o możliwościach recyklingu opakowania oraz jego częściowego pochodzenia z materiałów roślinnych.


Aby zachęcić konsumenta po sięgnięcie po napój roślinny, producenci zamieszczają na opakowaniu sugerowane możliwości wykorzystania wyrobu do przygotowywania codziennych posiłków. Są to głównie zastosowania w domowych wypiekach, tworzeniu koktajli, smoothie, mieszanie z płatkami śniadaniowymi czy granolą lub prozaiczne spożycie prosto ze szklanki lub wraz z kawą czy herbatą. Sugestie jednoznacznie wskazują na możliwość zastąpienia mleka krowiego napojem roślinnym.

 

Przyszłość napojów roślinnych
Ze względu na ekspansję rynkową i wyzwania stojące przed produkcją roślinnych napojów podejmowane są liczne badania wdrożeniowe w celu urozmaicenia asortymentu w tej kategorii produktów. Według badania Euromonitor, w ciągu najbliższych kilku lat będą trwały prace nad odkrywaniem innych składników bazowych, takich jak groch, ciecierzyca i fasola, ze względu na ich wysoki poziom białka. Inny kierunek rozwoju to prace nad otrzymaniem napoju roślinnego o bardzo zbliżonym smaku i konsystencji mleka krowiego. Niewykluczone, że produkty te będą fortyfikowane w nowe substancje bioaktywne. Prawdopodobnie pojawią się nowe rodzaje napojów roślinnych, posiadające określone właściwości, ważne np. w gastronomii. Już teraz powstały napoje roślinne dedykowane dla profesjonalnych i domowych baristów, gdzie wymagane jest dobre pienienie się oraz możliwość „rysowania” na powierzchni przygotowanej kawy. Jakość napojów roślinnych bez wątpienia będzie się nadal poprawiać, ponieważ na rynek wchodzą kolejni gracze i kształtuje się mocna konkurencja.

 

***


Branża produktów roślinnych posiada ogromny potencjał rozwojowy. Rozmiar rynku powiększa się bardzo dynamicznie, co potwierdzają regularnie publikowane opracowania analityczne i badania konsumenckie. Kolejne duże firmy oferujące tradycyjne produkty pochodzenia odzwierzęcego doceniają wielkość roślinnego trendu i próbują dotrzeć do nowej grupy konsumentów ze swoimi alternatywnymi produktami. Wszystko napędza duża przychylność i zainteresowanie konsumentów zarówno roślinnymi napojami, jak i zamiennikami przetworów mięsnych i mlecznych. To istotny sygnał dla właścicieli sklepów i lokali, sugerujący, że warto poszerzyć ofertę o dania i produkty roślinne. Szczególnie wartą uwagi kategorią produktów wegańskich są napoje roślinne o dużych możliwościach komunikacji marketingowej.

 

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ