Druga edycja Akademii Pozytywnego Wpływu DANONE za nami
Zakończyła się druga edycja Akademii Pozytywnego Wpływu – programu zainicjowanego przez spółkę Danone we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego i Koźmiński Business Hub. Jego celem jest wsparcie startupów, które chcą rozwijać swój biznes w duchu pozytywnego wpływu – społecznego, środowiskowego i gospodarczego – oraz budować modele działania zgodne z założeniami certyfikacji B Corp. Projekt jest kontynuacją zobowiązań grupy spółek DANONE w zakresie zrównoważonego rozwoju i dzielenia się doświadczeniami z procesu transformacji ESG, które organizacja podjęła dołączając do ruchu Benefit Corporations i uzyskując certyfikację B Corp dla grupy spółek DANONE.

Certyfikacja B Corp to międzynarodowy certyfikat przyznawany firmom, które spełniają najwyższe standardy w obszarze wpływu na środowisko, społeczeństwo, pracowników, klientów i w zakresie przejrzystości procesów zarządzania.
Uzyskując certyfikat B Corp we wszystkich swoich spółkach w Polsce już we wrześniu 2024 roku, ponad rok przed planowanym terminem, grupa spółek DANONE nie tylko potwierdziła swoje zaangażowanie w realizację celów społecznych i środowiskowych, ale także zobowiązała się do dalszego promowania tego podejścia wśród innych firm. Jednym z istotnych elementów tej strategii jest Akademia Pozytywnego Wpływu – przestrzeń wymiany wiedzy i doświadczeń między ekspertami firmy a startupami z różnych branż, które również chcą działać w duchu odpowiedzialnego biznesu i przygotować się do certyfikacji B Corp.
- Dwie edycje programu pokazały, jak dużym zainteresowaniem cieszy się temat zrównoważonego rozwoju wśród młodych przedsiębiorców. Akademia łączy teorię i praktykę – tworząc przestrzeń do refleksji, planowania oraz wymiany doświadczeń. Jako grupa spółek DANONE od początku naszej obecności w Polsce prowadzimy działania zgodnie z zasadą, że odpowiedzialność firmy nie kończy się w drzwiach biura czy bramie fabryki. W praktyce oznacza to, że rozwijając biznes wywieramy pozytywny wpływ na ludzi i planetę. I do tego chcemy inspirować innych – mówi Paulina Kaczmarek, Szefowa Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju w grupie spółek DANONE w Polsce.
Od wiedzy do transformacji
W drugiej edycji programu udział wzięło 9 startupów (Mother of Gut, Finally.me, Omyu, Släppa, Waterly, Levelly, Sweet Vegy, Guru Ferment, WOO – Well Over One), reprezentujących różne sektory biznesu, na różnych etapach rozwoju. Łączy je jednak zaangażowanie w realizację celów społecznychi/ lub środowiskowych. Organizacje uczestniczyły w czterech sześciogodzinnych sesjach tematycznych poświęconych takim zagadnieniom jak tworzenie teorii zmiany, zarządzanie wpływem, certyfikacja B Corp czy możliwości finansowania działalności nastawionej na wywieranie pozytywnego wpływu. Program otworzyła sesja pitchingowa, podczas której uczestnicy prezentowali swoje pomysły i dzielili się oczekiwaniami wobec Akademii – tak, by jeszcze lepiej dopasować jej formułę do rzeczywistych potrzeb. Spotkania miały charakter hybrydowy, pierwsze i ostatnie spotkanie odbywało się stacjonarnie, a pozostałe dwa online. Program został uzupełniony o krótkie prezentacje startupów na zakończenie programu, które miały na celu przedstawienie modelu biznesowego ich przedsiębiorstw dostosowanego do mierzenia wpływu i zarządzania pozytywnym wpływem, bazując na wiedzy zdobytej podczas wszystkich sesji Akademii.
– Udział w Akademii Pozytywnego Wpływu był dla mnie wspaniałym i rozwijającym doświadczeniem. Możliwość networkingu z założycielami innych startupów z misją, inspirujące prezentacje oraz rozmowy o teorii i praktyce prowadzenia zrównoważonego biznesu były niezwykle wartościowe – mówi Monika Kowalewska, założycielka startupu Finally.me i uczestniczka drugiej edycji Akademii. – Program spotkań został świetnie zaplanowany, obejmował zarówno przedstawienie narzędzi do strategicznego zarządzania impaktem, case studies, jak i omówienie różnych możliwości finansowania startupów. Jednym z ważnych elementów było również wprowadzenie do certyfikacji B Corp oraz rozmowy z osobami odpowiedzialnymi za ten proces w różnych organizacjach. Było to dla mnie szczególnie cenne, ponieważ jako Finally.me jesteśmy w trakcie procesu certyfikacji, a udział w Akademii dostarczył mi też praktycznego wsparcia w związanych z tym wyzwaniach. Akademia pomogła mi uporządkować strategiczne założenia dotyczące impaktu oraz lepiej przemyśleć, jak świadomie równoważyć prowadzenie biznesu – w tym dążenie do maksymalizacji zysków – z realizacją pozytywnego wpływu. Bardzo dziękuję profesorowi Bolesławowi Rokowi oraz grupie DANONE za zaproszenie i możliwość udziału w Akademii – dodaje.
Startupowcy z różnych branż czerpali wiedzę z innowacyjnego projektu DANONE, który nie tylko pozwolił im na zdobycie nowych kompetencji, ale i umożliwił networking.
– Dołączenie do Akademii Pozytywnego Wpływu było dla nas naturalnym krokiem – chcemy budować MOG (Mother of Gut) jako markę odpowiedzialną społecznie i środowiskowo. Jesteśmy polskim startupem produkującym rosoły kolagenowe wspierające zdrowie jelit. Wierzymy, że producenci żywności powinni brać odpowiedzialność za wpływ, jaki ich produkty mają na ludzkie zdrowie – dlatego tak ważne są dla nas działania zgodne z ideą pozytywnego wpływu. Program dał nam nie tylko solidne podstawy merytoryczne, ale przede wszystkim inspirujące spotkania z innymi founderami i ekspertami. To wartościowa inicjatywa, która realnie pomaga startupom przełożyć dobre intencje na konkretne działania. Polecam ją każdemu, kto chce tworzyć biznes z sensem i sercem – tłumaczy Natalia Franczak, co-founderka MOG, uczestniczka Akademii Pozytywnego Wpływu.
Współpraca i partnerstwo przede wszystkim
Akademia Pozytywnego Wpływu powstała z potrzeby dzielenia się wiedzą i doświadczeniem firm, które przeszły już drogę transformacji ESG, z młodymi podmiotami dopiero rozpoczynającymi ten proces. Jej formuła oparta jest na współpracy międzysektorowej – łączącej praktykę biznesu z ekspercką wiedzą środowiska akademickiego i doświadczeniem startupów. Celem programu jest wzmocnienie kompetencji liderów wpływu oraz budowa środowiska sprzyjającego rozwojowi firm zrównoważonych i odpowiedzialnych.
– Startupy pozytywnego wpływu budują na wartościach, wdrażają innowacyjne praktyki i potrafią odpowiadać na najważniejsze wyzwania naszych czasów. Akademia to przestrzeń, w której mogą zyskać konkretne wsparcie, a my możemy dzielić się naszym doświadczeniem. Naszą ambicją jest wspólne wzmacnianie zasad odpowiedzialnej konkurencyjności i rozwój biznesu jako siły tworzącej dobro. - Cieszę się, że w ramach tegorocznej Akademii jeden podmiot – startup Finally.me – został zakwalifikowany jako kandydat do ruchu B Corp, uzyskując specjalny status "pending B Corp", a kolejny złożył już podobny wniosek. Świetnie, że krok po kroku budujemy ruch firm nowej jakości, moim zdaniem to przyszłość – tłumaczy Paulina Kaczmarek.
DANONE wspiera kolejne pokolenie biznesu z misją
Pierwsza edycja Akademii odbyła się jesienią 2023 roku. Uczestniczyło w niej 14 startupów – w tym m.in. EcoBean, Ministerstwo Dobrego Mydła, Barents, Rebread i Las Vegans. W ramach programu zrealizowano cztery sesje tematyczne, ponad 30 godzin warsztatów oraz sesje 1:1 z mentorami. Obecna, druga edycja, rozwinęła ten model, kładąc jeszcze większy nacisk na strategiczne podejście do zarządzania wpływem i gotowość do certyfikacji B Corp.
Dzięki temu programowi DANONE aktywnie współtworzy ekosystem firm odpowiedzialnych społecznie – wspierając rozwój biznesów, które nie tylko reagują na współczesne wyzwania, ale również starają się zmieniać świat na lepsze.
Komentarze