Partner serwisu
31 stycznia 2022

FRESH INSET POZYSKAŁO 7 MLN ZŁOTYCH FINANSOWANIA

Kategoria: Aktualności

Fresh Inset, polska spółka z Torunia, opracowała i opatentowała unikalną technologię przedłużania świeżości zerwanych owoców i warzyw. Firma, od początku działająca jako międzynarodowy startup, pozyskała ponad 7 mln złotych finansowania na rozwój. Możliwość wpływu na ograniczenie marnowania żywności, jak i rewolucyjność technologii Fresh Inset spotkały się z tak dużym zainteresowaniem klientów i inwestorów, że spółka rozpoczęła już komercjalizację, a w najbliższym czasie rozważa zwiększenie rundy do 10 mln złotych.

FRESH INSET POZYSKAŁO 7 MLN ZŁOTYCH FINANSOWANIA

Rewolucja Fresh Inset
Przyczyną starzenia się owoców i warzyw jest etylen, naturalny hormon roślinny (gaz), który przyśpiesza proces ich dojrzewania. Zerwane owoce i warzywa wydzielają większe ilości etylenu pod wpływem stresu związanego np. ze zmianą temperatury, wilgocią w transporcie, czy po fizycznym uszkodzeniu. Dotychczas świeżość niektórych warzyw i owoców przedłużano dzięki znanej, bezpiecznej i stosowanej na skalę globalną substancji 1-MCP w postaci proszku, który pod wpływem wilgoci zmienia się w gaz i hamuje wydzielanie się etylenu. By było to skuteczne, proces aplikacji odbywa się w hermetycznym przechowywaniu, głównie jabłek i gruszek.


Autorska technologia Vidre+ opracowana przez naukowców z Fresh Inset bazuje na 1-MCP. Jej rewolucyjność polega na tym, że aplikacja – w postaci naklejki, z której 1-MCP uwalniane jest z opóźnieniem i stopniowo - nie musi być stosowana w zamkniętym magazynie czy chłodni. Oznacza to, że 1-MCP można zastosować do przedłużenia świeżości większości owoców i warzyw, także tych transportowanych po zbiorach ze szklarni czy pola bezpośrednio do sklepów. Wystarczy naklejka na owocu, opakowaniu lub skrzynce, by konsumenci mogli cieszyć się dłużej zdrowymi i świeżymi produktami.


Najbardziej międzynarodowy polski startup
Chociaż technologia Vidre + została stworzona przez naukowców z Torunia, nad jej rozwojem i komercjalizacją pracuje międzynarodowy zespół – jego członkowie pochodzą m.in. z USA, Brazylii, Argentyny i Peru. Tworzą go osoby o bogatym doświadczeniu w rozwoju biznesu,  tworzeniu produktów i posiadające biznesowe relacje na rynkach największych producentów i eksporterów owoców i warzyw na świecie.


Udane testy międzynarodowe i pierwsza komercjalizacja
Po serii udanych testów Vidre+, m.in. w USA, Peru, Argentynie, Brazylii, Pakistanie i kilku krajach Unii Europejskiej, Fresh Inset nie tylko opatentowało technologię w Stanach Zjednoczonych i ponad 50 innych krajach, ale i rozpoczęło jej komercjalizację. Owoce i warzywa z ochroną Vidre+ są już sprzedawane w Argentynie i Pakistanie, a proces rejestracji na kolejnych rynkach jest już w zaawansowanej fazie.


- „Cieszę się, że nasza technologia spotkała się z tak dużym zainteresowaniem rynku, ponieważ  może mieć ogromny wpływ na ograniczenie marnowania żywności. Możliwość aplikacji 1-MCP  poza chłodnią czy centrum logistycznym to korzyści na każdym etapie łańcucha dostaw – od producenta i przewoźnika,  którzy tracą mniej zbiorów w transporcie, a zatem zwiększają zyski, po sklepy i klientów końcowych, który otrzymują świetnie zachowane warzywa i owoce – mówi dr Andrzej Wolan, CEO Fresh Inset, naukowiec o wieloletnim stażu w obszarze chemii organicznej i Prodziekan ds. Studenckich i Dydaktyki Wydziału Chemii, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. - „Co ważne, Vidre+ jako pierwsze na świecie pozwala na jednocześnie opóźnione i stopniowe uwalnianie 1-MCP. Naszą technologią zainteresowane są największe międzynarodowe koncerny z branży agrochemicznej, w tym szczególnie post-harvest, FMCG i material science”  – wyjaśnia dr Wolan.


Kolejne inwestycje
Spółka pozyskała swoje pierwsze finansowanie parę lat temu na etapie pre-seed od inwestora branżowego, jakim jest Synthex Technologies (1 mln USD) oraz na etapie seed w 2018 roku od funduszu Infinii wspieranego z programu BRIdge Alfa z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i funduszu Rubicon Partners Ventures (łącznie 1 mln USD).


Firma obecnie przeprowadziła Rundę A, w ramach której pozyskała ponad 7 mln złotych od Montis Capital (fundusz stworzony przy współpracy z PFR Ventures) oraz Aniołów Biznesu. Środki zostaną przeznaczone na zapewnienie ochrony patentowej, rejestracje produktów na nowych rykach (USA i część krajów Ameryki Południowej) oraz rozwój sprzedaży.


- „Cieszymy się, że dołączyliśmy do akcjonariatu. W naszej ocenie Spółka wprowadza na światowy rynek produktowy game-changer, posiada bezsporne przewagi nad konkurencją, która rozwija generyczne technologie. Konkurencyjna firma Hazel Technologies w 2021 roku pozyskała 70 mln USD  przy wycenie 242 mln USD, a notowana na NASDAQ AgroFresh Solutions ma kapitalizację 120 mln USD, uważamy, więc że Fresh Inset ma realny potencjał do stania się impact unicornem” – komentuje Tomasz Poniński, członek zarządu Montis Capital, funduszu będącego liderem obecnej rundy.


Fresh Inset w najbliższym czasie rozważa zwiększenie zrealizowanej już rundy. – „Do końca 2023 roku Spółka zamierza zaistnieć na rynkach Ameryki Południowej i USA, podpisać umowy dystrybucyjne, rozpocząć sprzedaż i pozyskać rundę B w ramach emisji prywatnej bądź pre-IPO. Obecna emisja w ramach rundy A spotkała się z tak dużym zainteresowaniem, że zdecydowaliśmy o zwiększeniu rundy z 7 do 10 mln zł. Tę dodatkową transzę chcielibyśmy zrealizować w drugim kwartale 2022 roku. Obecne w akcjonariacie fundusze inwestycyjne już potwierdziły chęć objęcia części emisji” – dodaje Michał Chabowski, członek zarządu Rubicon Partners Ventures, funduszu będącego inwestorem w spółce i koordynatorem zrealizowanych emisji akcji.

 

źródło: informacja prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ