Partner serwisu
Tylko u nas
08 maja 2023

NAPOJE ROŚLINNE - silny trend w branży spożywczej

Kategoria: Aktualności

Pandemia COVID-19 przyśpieszyła rozwój niektórych trendów żywieniowych wśród europejskich konsumentów. Beneficjentem tej sytuacji jest m.in. rynek żywności wegańskiej oraz ekologicznej, który odnotowuje bardzo wysoki wzrost w ciągu ostatnich kilku lat. Napoje roślinne stanowią świetny przykład produktów wpisujących się w trend wzbogacania diety w roślinną żywność.

NAPOJE ROŚLINNE - silny trend w branży spożywczej

Według danych GUS w 2021 r. bilansowe spożycie mięsa w Polsce wyniosło 70,5 kg na mieszkańca i było o 2,8 kg mniejsze niż w roku 2020. Spadek był tu spowodowany przede wszystkim mniejszą konsumpcją drobiu, ale również mięsa wołowego. W porównaniu z 2020 r. zdecydowanie niższy był również import konserw, wędlin i wyrobów wędliniarskich drobiowych. Z kolei dane za 2022 rok pokazują wzrost polskiego eksportu mięsa i przetworów na rynki UE i krajów trzecich.


Jednocześnie zarówno w Polsce, jak i pozostałych państwach UE obserwuje się wzrost asortymentu żywności pochodzenia tylko roślinnego, głównie produktów wegetariańskich, ale też wegańskich czy ekologicznych. Według danych Nielsen z 2021 roku rynek produktów roślinnych w czterech kategoriach: 1) napoje roślinne, 2) wegetariańskie dania gotowe z lodówki, 3) roślinne odpowiedniki jogurtów, 4) wegetariańskie pasty kanapkowe z lodówki zanotował wzrost o 29,5%. Przewiduje się, że w 2022 roku dynamika wzrostu będzie zachowana lub nawet większa. Zgodnie z najnowszymi danymi rynek produktów roślinnych w Polsce wart jest ponad 600 mln złotych.

 

Zmiana trendów żywieniowych
Z roku na rok przybywa osób, które deklarują chęć przejścia na dietę wegetariańską/wegańską lub ograniczają mięso oraz nabiał i chętnie sięgają po jego zamienniki. Zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej, do 2031 r. na talerze Europejczyków trafi około 2% mniej mięsa. Według analityków Barclays światowy rynek wegańskiego „mięsa” jest obecnie wart 14 mld dolarów, a jeśli trendy zakupowe utrzymają się, to do 2029 roku powiększy się około 10-krotnie. Przewidywane 140 mld dolarów zajęłoby 10% światowego przemysłu mięsnego. Prognozy pokazują, jak silne są dzisiejsze trendy ograniczania mięsa w diecie na rzecz produktów roślinnych.
Duże znaczenie w rozwoju obecnych trendów żywieniowych miało pojawienie się na świecie wirusa SARS-CoV-2. Pandemia COVID-19 wzmocniła trendy wegetariańskie w społeczeństwie poprzez zwrócenie uwagi na ogólne zdrowie oraz budowanie odporności organizmu poprzez dietę. Wiele osób, a szczególnie młode pokolenie, zweryfikowało swoje podejście do odżywiania. Mintel wskazuje, że dla 20% Polaków okres pandemii sprawił, że zaczęli postrzegać dietę roślinną jako bardziej atrakcyjną. O tym, jak mocno odcisnęła swoje piętno pandemia COVID-19 na zachowaniu konsumentów świadczy także badanie Market Research World z czerwca 2020 roku, przeprowadzone na zlecenie Upfield. Wskazało ono, że okres pandemii zachęcił 25,4% Polaków do ograniczenia spożycia mięsa.

Jednocześnie aż 31,6% zapytanych przyznało się, że w tym czasie częściej kupowało roślinne alternatywy mięsa. O tym, jak często kupują roślinną żywność polscy konsumenci, dobrze mówią wyniki badania „Polacy o kuchni wegańskiej 2022”, przeprowadzonego na zlecenie Pyszne.pl. Na jego podstawie można stwierdzić, że około 67% respondentów sięga regularnie po posiłki w 100% roślinne, z częstotliwością co najmniej raz w miesiącu. Głównym powodem, dla którego konsumenci interesują się żywnością wegańską, jest jej pozytywny wpływ na zdrowie. Z tych samych przyczyn około 70% badanych uważało, że należy ograniczać ilość produktów odzwierzęcych.


Należy zauważyć, że postrzeganie roślinnego odżywiania w społeczeństwie znacząco się zmienia. W zdecydowanej większości Polacy uważają taki sposób odżywiania za nowoczesny oraz zwiększający kondycję. Według wspomnianego badania osoby o wysokiej i średniej aktywności fizycznej są grupami najbardziej przychylnymi włączaniu większej ilości żywności roślinnej do diety oraz ograniczenia spożycia produktów odzwierzęcych. Dodatkowo pogląd, że roślinne jedzenie jest niemęskie coraz bardziej traci na aktualności. Jedynie nieznaczny odsetek osób się z nim zgadza, choć wielu spotkało się z tą opinią, co oznacza, że mężczyźni, szczególnie ci aktywni fizycznie, mogą być odbiorcami żywności wegetariańskiej czy wegańskiej.


Polscy konsumenci w wielu badaniach potwierdzili, że obecnie żywność roślinna jest znacznie łatwiej dostępna niż jeszcze kilka lat temu, przez co łatwiej utrzymać dietę bez udziału produktów pochodzenia zwierzęcego. Dostępność to tylko jeden z czynników zachęcających do nabywania tego typu asortymentu. Innymi czynnikami są: smak, cena oraz aspekty zdrowotne spożywania. Wśród alternatyw przetworów mięsnych dla konsumentów ważna jest atrakcyjność sensoryczna, rozumiana jako podobieństwo produktu roślinnego do imitowanego przetworu mięsnego.

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ